نگهداری و پرورش گیاه زامیفولیا

نگهداری و پرورش گیاه زامیفولیا

به دنبال یک گیاه خانگی بدون نیاز به توجه زیاد هستید؟ گیاه زاموفیلیا که به عنوان گوهر زنزیبار(Zanzibar Gem) نیز معروف است، برای شماست! گیاهان زاموفیلیا که با برگهای سبز پررنگ براق و بیضی شکلشان شناخته میشود، برای هر خانه یا محل کاری عالی هستند.

دسترسی سریع

به دنبال یک گیاه خانگی بدون نیاز به توجه زیاد هستید؟ گیاه زاموفیلیا که به عنوان گوهر زنزیبار(Zanzibar Gem) نیز معروف است، برای شماست! گیاهان زاموفیلیا که با برگهای سبز پررنگ براق و بیضی شکلشان شناخته میشود، برای هر خانه یا محل کاری عالی هستند.

نام گیاه شناسی Zamioculcas zamiifolia
نام رایج زاموفیلیا، گیاه ZZ، گوهر زنزیبار
نوع گیاه گیاه گرمسیری همیشه سبز
اندازه گیاه 90 تا 120 سانت ارتفاع
نور لازم نور روشن غیر مستقیم
نوع خاک خاک با زهکشی بالا
pH خاک 6 تا 7
زمان گلدهی بهار
رنگ گل زرد مایل به قهوه ای
زادگاه شرق آفریقا

نحوه پرورش گیاه زاموفیلیا

گیاهان زاموفیلیا به دلیل نیاز کم به نگهداری و پرورش آسان حتی برای کسانی که کمترین توجه را به گیاهان دارند، معروف است. تنها چیزی که برای رشد آنها لازم است، نور کافی است و هر دو هفته یک بار آبدهی خوب. با این حال، خیلی نگران نباشید که آب گیاه زاموفیلیا خود را فراموش کنید. گیاهان زاموفیلیا از غذه رشد می کنند که به آنها کمک می کند تا آب را در زیر خاک ذخیره کنند و آنها را به یک گیاه “تحمل خشکی بالا” تبدیل کنند.

خوشبختانه، گیاهان زاموفیلیا به ویژه به هیچ گونه آفات مستعد نیستند. با این وجود مراقب آفات معمول گیاهان خانگی مانند شپشک آردی، شپشک، و شته ها باشید زیرا گیاهان زاموفیلیا می توانند توسط این آفات آلوده شوند.

نور لازم برای زاموفیلیا

گیاهان زاموفیلیا از طیف گسترده ای از شرایط نوری را تحمل می کنند که باعث می شود آنها از نظر رشد در فضای داخلی مناسب باشند. در حالی که گیاهان زاموفیلیا می توانند از نظر فنی بدون هیچ گونه نور طبیعی زنده بمانند، در نورهای روشن و غیر مستقیم بهترین شرایط را دارند و در صورت عدم نور کافی به سرعت شل می شوند. از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید زیرا این می تواند برگهای گیاه زاموفیلیا را بسوزاند.

خاک مناسب برای زاموفیلیا

گیاهان زاموفیلیا تا زمانی که به خوبی زهکشی شوند در مورد ترکیب خاکشان بیش از حد سختگیر نیستند. بیشتر خاک های استاندارد گلدان باید برای گیاه زاموفیلیا شما مناسب باشد. در صورت نیاز به زهکشی بیشتر، مخلوط کردن پرلیت یا ماسه کمک می کند.

آبدهی گیاه زاموفیلیا

به لطف غده های ضخیم آنها، گیاهان زاموفیلیا بسیار مقاوم به خشکی هستند و می توانند با آبیاری نادر کنار بیایند. به طور کلی، گیاهان زاموفیلیا باید پس از خشک شدن کامل خاک، معمولاً هر هفته یا دو هفته یک با بسته به شرایط رشد آنها آبدهی شوند. اما در صورت لزوم، گیاهان زاموفیلیا می توانند ماه ها بدون آب زنده بمانند، بنابراین بهتر است گیاه زاموفیلیا خود را کم ابدهی کنید.

دما و رطوبت

متوسط دما و رطوبت خانگی برای گیاهان زاموفیلیا مناسب است. به طور کلی، گیاهان زاموفیلیا دمای سرما را به خوبی تحمل نمی کنند (کمتر از 7 درجه سانتی گراد) بنابراین از قرار دادن گیاه زاموفیلیا در مکانی در مسیر باد سرد یا مناطق سرد خانه خودداری کنید. گیاهان زاموفیلیا به شرایط مرطوب احتیاج ندارند، اما اگر خانه شما در محیط خشک قرار دارد، با  قرار دادن آن در بالای یک سینی آب، رطوبت اطراف گیاه زاموفیلیا خود را افزایش دهید.

کود مناسب برای زاموفیلیا

به طور کلی ، گیاهان زاموفیلیا برای رشد مناسب نیازی به کوددهی منظم ندارند. با این حال، برای نگه داشتن گیاه در سلامتی مطلوب، گیاه زاموفیلیا خود را با کود گیاهان خانگی رقیق  یک یا دو بار در طول فصل رشد کود دهی کنید.

کاشت و تعویض گلدان

گیاهان زاموفیلیا فقط پس از آنکه از گلدان فعلی خود بیرون بروند، باید تعویض گلدان شوند. این امر معمولاً توسط غده های موجود در زیر خاک که گیاه را به طرف لبه ظرف فشار میدهند یا شکل بدنه گلدان را به خود میگیرند، مشهود است. مانند اکثر گیاهان خانگی، معمولاً ایده خوبی است که گیاهان زاموفیلیا را برای تعویض گلدان تا بهار یا تابستان صبر کنید زیرا در دوره رشد فعال قادر به تحمل تغییر خواهند بود. حتماً یک گلدان با سوراخ خروج آب برای گیاه زاموفیلیا خود انتخاب کنید!

تکثیر گیاه زامیفولیا

گیاهان زاموفیلیا به دو روش اصلی تکثیر می شوند: از طریق تقسیم و از طریق قلمه های برگ. تکثیر به روش تقسیم ساده ترین راه برای ایجاد گیاهان بیشتر زاموفیلیا است. دفعه بعدی که گلدان گیاه زاموفیلیا خود را عوض کردید، غده ها را جدا کنید. از طرف دیگر، گیاهان زاموفیلیا را می توان با قلمه های برگ نیز تکثیر کرد. یک برش از یک گیاه بالغ زاموفیلیا بگیرید که حداقل دو برگ و بخشی از ساقه داشته باشد و آن را در مخلوط خاک خوب زهکشی شده بکارید کنید. برش را در محلی گرم قرار دهید که نور روشن (اما غیر مستقیم) دریافت کند. این روش بیشتر از انتشار توسط تقسیم طول می کشد و ممکن است شما شش تا نه ماه صبر کنید تا غده ها شروع به رشد کنند!

انواع گیاه زاموفیلیا

    • زاموفیلیای “Raven”: نوعی نسبتاً جدید است که با شاخ و برگ تیره و بنفش مایل به بلوطی تیره شناخته می شود.
    • زاموفیلیای “ابلق”: با شاخ و برگهای سبز رنگ که با رنگ سفید و زرد رنگ آمیزی شده شناخته میشوند. اگر نور کافی داده نشود، رنگ های مختلف محو می شوند.

سمی بودن گیاه زاموفیلیا

در اوایل سال 2010 ، شایعات منتشر شد مبنی بر اینکه گیاهان زاموفیلیا آنقدر سمی هستند که می توانند باعث ایجاد سرطان شوند و باید به هر قیمتی از شر ان خلاص شد. اگرچه ثابت شد که این فرضیه نادرست است، متأسفانه، گیاهان زاموفیلیا برای انسان و حیوانات اهلی نسبتاً سمی هستند زیرا تمام قسمتهای گیاه حاوی کریستالهای اگزالات کلسیم هستند. علائم سمیت گیاه زاموفیلیا شامل خارش و اتهاب در ناحیه آسیب دیده و ناراحتی معده در صورت خوردن است.

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

0 0 رای ها
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments