9 گیاه خانگی که برای سگ ها سمی هستند

9 گیاه خانگی که برای سگ ها سمی هستند

بسیاری از علاقه مندان به گیاهان خانگی تجربه کرده اند که گیاهان با ارزششان توسط سگشان نابود شوند – هرکسی که این موضوع را تجربه کرده است میداند که چقدر میتواند آزار دهنده باشد. این داستان تنها برای مجموعه گیاهان شما بد نیست بلکه می تواند برای سگ شما نیز خطرناک باشد، و شاید برای افراد دیدن از بین رفتن سگشان توسط چیزی که به راحتی میتواند جلوی آن را گرفت، ویرانگر باشد.

اگر سگ دارید، حواستان به این گیاهان خانگی محبوب باشد:

گیاهان سمی برای حیوانات خانگی - فیکوس لیراتا

متأسفیم که این خبر بد رو باید به شما بدیم، اما یکی از بدنام ترین گیاهان خانگی در اینترنت “انجیر ربابی یا فیکوس لیراتا” در صورت مصرف، برای سگ ها سمی است. فیکوس لیراتا که مورد توجه دکوراتورهای داخلی و علاقه مندان گیاهان خانگی است، یک گیاه کوچک متوسط تا بزرگ با تنه ای نازک و برگهای بزرگ به شکل کمانچه است.

متأسفانه، مصرف فیکوس لیراتا می تواند علائم دردناکی را برای سگ شما از جمله سوزش پوست و دستگاه گوارش ایجاد کند. اگر سگ شما علاقه به جویدن گیاهان دارد، از قرار دادن فیکوس لیراتا در خانه خودداری کنید.

عناصر سمی: آنزیم پروتئین ، پسورالن (psoralen)

گیاهان سمی برای حیوانات خانگی - فیلدندرون

فیلودندرون سرده بزرگی از گیاهان گرمسیری است که به دلیل شاخ و برگهای خیره کننده و سهولت مراقبت، در بین عاشقان گیاهان خانگی محبوب است. انواع مختلف فیلودندرون محبوب شامل فیلودندرون برگ قلب، فیلودندرون Brasil ، Selloum فیلودندرون و Micans فیلودندرون و ….

در حالی که انواع فیلودندرون هنگام لمس بی ضرر هستند، در صورت مصرف آنها برای سگ و گربه ها سمی هستند. علائم مسمومیت با فیلودندرون شامل تحریک دهان، تورم، استفراغ، مشکل در تنفس و بزاق بیش از حد است.

عناصر سمی: اگزالات های کلسیم نامحلول

گیاهان سمی برای حیوانات خانگی - زاموفیلیا

گیاهان زامیفولیا (Zamioculcas zamiifolia) در سالهای اخیر از محبوبیت انفجاری داشته اند، بخشی بخش زیاد از این محبوبیت مدیون این است که در تاریکی تقریباً کامل می توانند زنده بمانند و به همین علت گیاهان کم نور بی نظیری هستند. همچنین گیاهان زامیفولیا از غده رشد می کنند، به این معنی که آنها از آبیاری بسیار کم لذت میبرند، و آنها را به یک گیاه کم نیاز تبدیل میکنند.

متاسفانه، گیاهان زامیفولیا برای سگ ها، گربه ها و انسان در صورت مصرف سمی هستند و می توانند باعث سوزش دهان، تورم، سوزش، استفراغ، براق بیش از حد و مشکل در تنفس شوند.

عناصر سمی: اگزالات های کلسیم نامحلول

4. آلوئه ورا

گیاهان سمی برای حیوانات خانگی - آلوئه ورا

آلوئه ورا، که مصارف دارویی زیادی برای انسان دارد، در صورت مصرف سگ ها به طور غیرعادی می تواند کاملا سمی باشد. آلوئه ورا نوعی سرده از ساکولنت هاست که بومی آسیای غربی است و به دلیل مصارف دارویی و کشاورزی در سراسر جهان کشت می شود. آلوئه ورا گیاهی با نگهداری نسبتاً کم است که به راحتی تکثیر می شود و همین امر باعث شده است که گیاه خانگی مناسبی باشد.

در حالی که آلوئه ورا برای انسان بی ضرر است، در صورت مصرف آن برای سگ ها سمی است و باعث ایجاد علائمی مانند استفراغ و مشکلات دستگاه گوارش می شود.

عناصر سمی: ناشناخته 

5. مرغ بهشتی (Strelitzia)

گیاهان سمی برای حیوانات خانگی - مرغ بهشتی

گیاهان مرغ بهشت (Strelitzia) گیاهان خانگی گرمسیری هستند که بومی آفریقای جنوبی هستند. آنها به دلیل شاخ و برگهای بزرگ و گلهای نارنجی و آبی خیره کننده که شبیه پرندگان در حال پرواز هستند، به عنوان گیاهان خانه محبوب شدند. جالب است که بدنام ترین قسمت گیاه مرغ بهشت (گل) نیز سمی ترین قسمت آن است.

علائم مسمومیت با مرغ بهشت شامل ترشح بیش از حد براق، نبض سریع، تنفس شدید، لرزش عضلات و در موارد شدید – مرگ است. اگر مراقبت های دامپزشکی به موقع انجام شود، این امکان وجود دارد که سگ هایی که از مسمومیت مرغ بهشت رنج می برند، بتوانند بهبودی کامل پیدا کنند.

خواص سمی: اسید پروس ، تانن

6. دیفن باخیا

دیفن باخیا ها، گیاهان گرمسیری ابلق و شگفت انگیزی هستند که بسته به نوع آن می توانند از نظر اندازه از کمتر از 30 سانتی متر تا 1.5 متر متغیر باشند. چندین نوع مختلف دیفن باخیا وجود دارد که محبوب ترین آنها شامل دیفن باخیا پیکتا (“Camilla”) و دیفن باخیا آموئنا (“برف استوایی”) است.

دیفنباخیا در صورت مصرف، برای هر دو گربه و سگ سمی است. علائم مسمومیت با دیفنباخیا شامل تحریک دهان و تورم، ترشح بیش از حد بزاق، استفراغ و مشکل در تنفس است.

عناصر سمی: اگزالاتهای کلسیم نامحلول

7. سیکاس

نخل سیکاس بومی مناطق گرمسیری ژاپن است و به شکل بونسای گیاهان خانگی محبوبی هستند. آنها توسط یک تاج از برگهای نخل ضخیم سبز که توسط یک تنه خاردار پشتیبانی می شود شناخته می شوند. آنها گیاهانی هستند که آهسته رشد می کنند، معمولاً نسبتاً کوچک می مانند، بخصوص هنگامی که در داخل خانه رشد می کنند.

نخل سیکاس برای انسان و حیوان بسیار سمی است و در صورت مصرف آن باعث نارسایی کبد و حتی مرگ می شود. علائم اولیه مسمومیت نخل سیکاس شامل استفراغ، اسهال و تشنج است. اگر شما سگ در خانه دارید، نخل سیکاس یک گیاه مهم برای دوری کردن است.

عناصر سمی: سیکاسین

این گیاهان گرمسیری که با گلهای سفید و برگهای تیره و براق خود شناخته می شوند، گیاهان خانگی بسیار زیبایی را هستند. وقتی به درستی از آن مراقبت شود، گلهای گل چمچمه ای می توانند تا دو بار در سال شکوفا شوند و گلهایی که چندین ماه دوام دارند.

متأسفانه، گل چمچمه ای برای سگها و گربه ها سمی است. این گیاه بزرگ که می تواند تا 60 سانتی متر رشد کند باعث ایجاد تحریک در اطراف محل تماس شده و در صورت مصرف باعث ایجاد استفراغ در حیوانات می شود.

عناصر سمی: اگزالات های کلسیم نامحلول

9. آلوکازیا یا بابا آدم

آلوکازیا سرده ای از گیاهان چند ساله گلدار  بومی مناطق نیمه گرمسیری آسیا و استرالیا است. آلوکازیا می تواند گیاه خانگی دمدمی مزاجی باشد که به نور، آب و رطوبت مناسب احتیاج دارند، اما برگهای خیره کننده آنها باعث می شود که از محبوبیت بالایی برخوردار باشند.

متأسفانه، آلوکازی حاوی کریستالهای اگزالات کلسیم است که باعث سمی شدن برای سگ ها، گربه ها و انسان ها می شود و می تواند باعث سوزش دهان، سوزش لبها و دهان، تورم، استفراغ و مشکل در بلع و تنفس شود.

عناصر سمی: اگزالات های کلسیم نامحلول

در نهایت، در حالی که این 9 گیاه خانگی برای سگ ها سمی تلقی می شوند، بسیاری از علاقه مندان به گیاهان ختگی بسته به نوع و اخلاقیات سگشان قادر به ایجاد همزیستی گیاهان و سگ خود هستند. به عنوان یک صاحب حیوان خانگی، وظیفه شما این است که تصمیم بگیرید سگ شما کدام گیاه را نادیده میگیرد و کدام یک از آنها را مورد علاقه خود قرار می دهد.

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

0 0 رای ها
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments