پرورش و نگهداری گیاه یوکا

پرورش و نگهداری گیاه یوکا

معمولا در بین گیاهان خانگی، یوکا احتمالاً با خانواده دراسنا (Dracaena) اشتباه گرفته میشود. با این حال، آنها گیاهان خانگی جالبی و آهسته رشد هستند که از تحمل خشکی بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر یوکا را بکشید، احتمالاً به دلیل آب بیش از حد است. با گذشت زمان، بیشتر گونه های یوکا به هیولاهای پر کننده اتاق تبدیل می شوند، اما این بزرگ شدن بیش حد انقدر طول میکشد که چندین سال به عنوان یک گیاه خانگی خوب برای شما میماند.

دسترسی سریع

معمولا در بین گیاهان خانگی، یوکا احتمالاً با خانواده دراسنا (Dracaena) اشتباه گرفته میشود. با این حال، آنها گیاهان خانگی جالبی و آهسته رشد هستند که از تحمل خشکی بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر یوکا را بکشید، احتمالاً به دلیل آب بیش از حد است. با گذشت زمان، بیشتر گونه های یوکا به هیولاهای پر کننده اتاق تبدیل می شوند، اما این بزرگ شدن بیش حد انقدر طول میکشد که چندین سال به عنوان یک گیاه خانگی خوب برای شما میماند.

نام گیاه شناسی Yucca
نوع گیاه درختچه و درخت چند ساله
اندازه گیاه نوع به نوع متفاوت است
نور لازم روشن، خوردشید غیر مستقیم
نوع خاک شن و ماسه
pH خاک 5.5 تا 7.5
زمان گلدهی اواسط تابستان تا اویل پاییز
رنگ گل سفید کرمی، صورتی
زادگاه مناطق گرم و خشک امریکا و کارائیب

نگهداری و پرورش یوکا

در شرایط مناسب رشد یوکا دشوار نیست. آنها تمایل دارند به جای توجه بیش از حد ، اندکی غفلت کنید. به ویژه به آب بیش از حد آسان هستند، و ساقه های نرم و خیس نشانه آب زیادی هستند. بهترین شرایط برای یوکا شامل یک گوشه آفتابی با رطوبت نسبتاً کم است. یوکا مستعد ابتلا به بسیاری از آفات نیست، اگرچه شپشک می تواند مسئله ای باشد. با گذشت زمان، گیاهان یوکا به طور معمول برگهای پایینی خود را از دست می دهند (در طبیعت، آنها می افتند و یک دامن را در اطراف تنه تشکیل می دهند) و به گیاه ظاهری دلپذیر “مانند درخت” می بخشد.

نور مناسب برای یوکا

یوکا در نور کامل آفتاب شگوفا میشوند، بنابراین آنها برای آن پنجره غربی که همه چیز در آن می سوزد، مناسب هستند. آنها همچنین در آفتاب روشن و غیرمستقیم عملکرد خوبی دارند. رشد یوکا در نور کم منجر به گل کمتر و رشد نازک تر گیاه می شود.

خاک یوکا

یوکا به طور طبیعی در بیابان های شنی و خشک رشد می کند. اگرچه در داخل خانه، گیاه را در خاک نرم و زهکشی شده با تخلیه اب بالا بکارید. مخلوط خاک گلدان نیازی به فرمول خاص یا غنی بودن ندارد. در واقع، این ایده خوبی برای یوکاهای کم مصرف نیست. فقط کافی است به دنبال یک کیسه مخلوط خاک گلدان ارزان قیمت باشید که با شن و ماسه درشت باغی و پرلیت مخلوط می شوید تا زهکشی را را افزایش دهید.

آبدهی یوکا

یوکا نسبت به غرق آب شدن بسیار حساس است. به طور مرتب در فصل رشد بهار و تابستان از آبدهی کنید، اما اطمینان حاصل کنید که گیاه دارای زهکشی عالی بوده و بین آبدهی خاک گلدان خشک شود. در زمستان به طور پراکنده آبدهید. هرگز نگذارید گلدان یوکا در سینی پر از آب بماند.

دما و رطوبت

یوکا با دمای بیابانی سازگار است، جایی که درجه حرارت می تواند از 32 درجه به بالاتر برود و در شب به 0 درجه کاهش یابد.

کود مناسب یوکا

در طول فصل رشد با کود مایع کود دهی کنید.

کاشت و عوض کردن گلدان

یوکا گیاهان دارای رشد نسبتاً آهسته ای است که فقط نیاز به تغییر مکان در هر چند سال یکبار دارد. آنها در گلدان های تنگ خوب رشد خوبی دارند، تا زمانی که به اندازه کافی سنگین نباشند تا بتوانند روی ظروف خود را بندازند. عوض کردن گلدان گیاهان بزرگتر یوکا دشوار است، بنابراین برای گیاهان بزرگتر 5 سانت اطراف ساقه گیاه حفر کنید و خاک ان ناحیه با خاک جدید عوض کنید. در حین تعویض گلدان معمولی، گیاه یوکا را از گلدان آن خارج کرده و در گلدان یک سایز بزرگ تر بکارید. همیشه از خاک گلدان تازه استفاده کنید.

تکثیر و قلمه زدن یوکا

ساده ترین راه برای تکثیر یوکا با فرزندان گیاهان قدیمی است. گیاه را در حین تعویض گلدان تقسیم کرده یا فرزند آن را با دقت برش داده و در گلدان جداگانه بکارید. آنها همچنین می توانند با استفاده از قلمه های ساقه تکثیر کرد، با استفاده از تکه های ساقه حداقل 10 سانتی و هورمون ریشه زایی تکثیر گیاه را انجام دهید. یوکایی که در خانه بزرگ شده به احتمال زیاد گل یا بذر نمی دهد.

رشد انواع گونه ها

حدود 40 گونه در نژاد یوکا وجود دارد، اما فقط تعداد کمی از آنها در داخل خانه پرورش می یابد. در مناطق بیابانی، مانند جنوب شرقی ایالات متحده، یوکا جزو گیاهان فضای باز رایج است، جایی که آنها به اندازه کامل خود می رسند. با این حال، مردم در داخل خانه به این چند گونه تمایل دارند:

  • Y. guatamalensis (قبلاً Y. elephantipes): این گیاه گاهی اوقات یوکا بدون ستون فقرات نیز نامیده می شود، این گیاه از یک پایه پیازدار با برگهای بلند و شمشیری مانند که فاقد ستون فقرات معمولی ته برگ هستند، رشد می کند. نمونه های بالغ به درختان کوچک و شاخه ای تبدیل می شوند که دارای تنه های برهنه هستند و دارای برگ های قوس دار هستند. با این حال، آنها به نسبت ارام رشد میکنند و سالها طول میکشد تا برای فضای داخل خانه بیش از حد بزرگ بشود.
  • Y. aloifolia: این گیاه که گاهی اوقات سرنیزه اسپانیایی نامیده می شود، این گیاه دارای برگهای سفت است که به نقاط تیز ختم می شود. تا 50 سانت طول دارد و می تواند به طور خطرناکی تیز باشد.
یوکا نژاد Y. guatemalensis
یوکا نژاد Y. aloifolia

سمی بودن یوکا

طبق SPCA ، یوکا به دلیل ساپونین های موجود در آن برای سگ ها، گربه ها و اسب ها سمی است. این می تواند باعث استفراغ در سگ ها و گربه ها یا درماتیت و بیماری کبد در اسب ها شود.

هرس کردن یوکا

گاهی اوقات که یوكا برای فضا بیش از حد بزرگ شد نیاز به هرس دارد. گیاه را به آرامی از گلدان آن جدا کنید و از یک اره یا قیچی هرس تیز استفاده کنید تا تنه را به نصف برش دهید. انتهای ریشه دار تنه را برگردانید ، و آن را به خوبی آب دهید.

اگر می خواهید گلهای یوکا را هرس کنید، هر زمان و حتی اگر در زمان گلدهی نباشد، می توانید این کار را انجام دهید. برای بریدن ساقه 7 تا 10 سانت از قسمت بالای ساقه که از ساقه اصلی رشد می کند را با یک قیچی هرس تیز ببرید.

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

3 1 رای بدهید
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
2 نظر
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
اکرم

بسیار عالی و مفید. منم این گیاه رو دارم و عاشقونه دوسش دارم خیلی درختچه ی قشنگیه بین تمومه گلهام

اکرم

یوکا که من دارم برگهاش تیز نیس و خمیدگی داره و بی اندازه بزرگ شده زیاد هم آب بهش نمیدم علتش چیه

Last edited 2 سال پیش by اکرم