گل شیپوری یا نیلوفر کالا

گل شیپوری یا نیلوفر کالا

گل های شیپوری، گلهایی با شکلی شکوه هستند که هم برای دسته های گل و هم برای گلدان های درون خانه مورد توجه قرار می گیرند. شکوفه های این گیاه به معنای واقعی بی نهایت هستند، و گل شیپوری تاریخچه ای داستانی دارند، از جمله ذکر در اساطیر یونان و روم، جایی که آنها به هرا، الهه ازدواج و تولد و ونوس، الهه عشق و زیبایی گره خورده بودند.

گل های شیپوری بومی آفریقا هستند، اما در سایر مناطق گرمسیری نیز رشد می کنند، اما گاهی اوقات می تواند گونه ای مهاجم محسوب شود، به ویژه در استرالیای غربی و برخی مناطق جنوب ایالات متحده. این گل ها در طیف وسیعی از رنگ ها، از سفید و صورتی کمرنگ تا شرابی تیره، و اخیرا برخی هیبریدهای در رنگ های چشمگیر مانند نارنجی روشن و سیاه وجود دارد. آنها گل های شاخه بریده با ماندگاری بالا هستند و به همین دلیل در دسته گل محبوبیت دارند، به خصوص وقتی صحبت از عروسی می شود.

وقتی برای خود گل شیپوری پرورش می دهید، حتماً آن را در بهار بکارید. آنها رشد نسبتاً سریعی خواهند داشت و غالباً از اوایل تا اواسط تابستان گل می دهند و در تمام فصل تا اوایل پاییز شکوفا می شوند.

گل های شیپوری، گلهایی با شکلی شکوه هستند که هم برای دسته های گل و هم برای گلدان های درون خانه مورد توجه قرار می گیرند. گل های این گیاه به معنای واقعی بی فصل هستند. گل های شیپوری تاریخچه ای داستانی دارند، از جمله ذکر در اساطیر یونان و روم، جایی که آنها به هرا، الهه ازدواج و تولد و ونوس، الهه عشق و زیبایی گره خورده بودند.

گل های شیپوری بومی آفریقا هستند، اما در سایر مناطق گرمسیری نیز رشد می کنند، اما گاهی اوقات می تواند به عنوان گونه ای مهاجم، به ویژه در استرالیای غربی و برخی مناطق جنوب ایالات متحده، محسوب شود. این گل ها در طیف وسیعی از رنگ ها، از سفید و صورتی کمرنگ تا شرابی تیره، و اخیرا برخی هیبریدها در رنگ های چشمگیر مانند نارنجی روشن و سیاه وجود دارد. آنها گل های شاخه بریده با ماندگاری بالا هستند و به همین دلیل در دسته گل محبوبیت بالایی دارند، به خصوص وقتی صحبت از دسته گل عروسی می شود.

وقتی برای خودتان گل شیپوری پرورش می دهید، حتماً آن را در بهار بکارید. آنها رشد نسبتاً سریعی خواهند داشت و غالباً از اوایل تا اواسط تابستان گل می دهند و در تمام فصل تا اوایل پاییز گلدار میمانند.

نام گیاه شناسی Zantedeschia aethiopica
نام رایج گل شیپوری
نوع گیاه گیاه ریزوم دار
اندازه گیاه 60 تا 90 سانتی متر قد، 30 تا 60 سانتی متر عرض
نور لازم آفتاب کامل، سایه جزئی
نوع خاک خاک مرطوب اما با تخلیه بالا
pH خاک اسیدی
زمان گلدهی تابستان
رنگ گل سفید، صورتی، مرجانی، خرمایی مایل به قرمز، نارنجی، زرد
زادگاه آفریقای جنوبی، سوییس

راهنمای پرورش و نگهداری گیاه گل شیپوری

رشد گل شیپوری نسبتا آسان است. آنها از یک ریزوم رشد می کنند نه از یک پیاز، که یک شاخص کلیدی است که نشان می دهد آنها بر خلاف نام انگلیسی خود یعنی Calla lily در واقع از خانواده نیلوفرها نیستند. گل شیپوری در تابستان از بین می روند و هر سال دوباره رشد می کنند، اگرچه در مناطق سردتر می توانید به صورت سالانه آنها را پرورش دهید. با این کار، شما باید ریزوم ها را در زمستان از خاک بیرون بیاورید و یا در هر فصل رشد ریزوم های جدید بخرید.

نور لازم برای گیاه گل شیپوری

گل های شیپوری به طبیعت گرمسیری خود وابسته هستند، و در یک محیط گرم، که شامل نور زیادی است، بهترین رشد را دارند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هوای گرم و مرطوب تابستان را دارد، گل شیپوری شما در محلی که سایه ای جزئی دارد بهتر رشد می کنند. اگر گل شیپوری در آب و هوای تابستانی کمی معتدل تر رشد کند، می توانند نور کامل خورشید را نیز تحمل کند.

خاک مناسب برای گل شیپوری

یک خاک غنی، مرطوب و زهکشی شده برای اینکه گیاه گلدهی خود را حفظ کند، بهترین گزینه است. گل شیپوری اغلب در كنار حوضچه ها رشد خوبی دارند و می توانند با خوشحالی محل مرطوب خاک را تحمل كنند، اگرچه باید از آب گرفتگی آنها جلوگیری كنید كه منجر به پوسیدگی ریشه می شود. برای افزایش تراکم مواد مغذی خاک خود، می توانید قبل از کاشت، آن را با مواد آلی اصلاح کنید.

آبدهی

گل شیپوری خود را به طور سنگین آبیاری نکنید، مخصوصا بلافاصله بعد از کاشت آن. پس از تثبیت ریزوم ها، می توانید گیاهان را هفته ای یک بار آبیاری کنید. اگر در شرایطی مانند شرایط گرم و خشک به سر می برید می توانید بیش از یک بار در هفته آبیاری انجام دهید. گیاهان گل شیپوری که در گلدان کاشته شده اند در داخل خانه به رطوبت ثابت نیاز دارند، زیرا گلدان زودتر از کاشت زمین خشک می شود.

دما و رطوبت

گل شیپوری محیطی نسبتاً گرم را دوست دارند و دمای بین 15 تا 25 درجه برای آنها ایده آل است. آنها همچنین از میزان رطوبت بالا لذت می برند، بنابراین در تابستان های مرطوب شکوفه ها را به خوبی باز می شوند. اگر درجه حرارت بسیار کمتر از 10 درجه باشد، گیاهان به خواب می روند. اگر می خواهید ریزوم های خود را برای زمستان بیرون بیاورید، این کار را قبل از پایین آمدن دما در منطقه زندگی خود در پاییز انجام دهید.

کود مناسب برای گل شیپوری

گل های شیپوری به منظور تشویق گلدهی نیاز به تغذیه هنگام کاشت و هر بهار در ابتدای فصل رشد خود دارند. بیشتر کودهای متعادل کاملاً خوب عمل می کنند، اما از انتخاب کود با نیتروژن زیاد که می تواند گلدهی گیاه را کاهش دهد، خودداری کنید.

تعویض خاک و گلدان

یکی از نشانه های آماده بودن گل شیپوری شما برای جا به جایی به گلدان بزرگتر این است که ریشه ها کمی شلوغ و درهم تنیده به نظر برسند. گیاهانی که در گلدان کوچک هستند احتمالا رشد زیادی نخواهند داشت، بنابراین اگر متوجه مشکلی در ریشه آنها شدید، باید گل شیپوری خود را جا به جا کنید.

تعویض گلدان گل شیپوری بسیار آسان است. برای انجام این کار، گلها را با احتیاط از گلدان کوچکتر خود خارج کرده و به آرامی در گلدان بزرگ قرار دهید و مراقب باشید که به ریشه های ظریف آن آسیب نرسد. گلدان جدید را تا حدود 2.5 سانتی متر از لبه گلدان با خاک پر کنید. گل شیپور پس از تعویض مجدد، باید چند روز مرطوب نگه داشته شوند، بنابراین باید مراقب میزان رطوبت خاک باشید.

تکثیر

گل های شیپوری را می توان با تقسیم ریزوم گیاهانی که در فضای باز رشد کرده اند، تکثیر کرد. با گذشت زمان، گل های شیپوری کاشته شده در فضای باز، توده های بزرگی تشکیل می دهند که می توان آنها را به راحتی به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد و از این طریق کاشت. بعد از چندین سال، این بخشها قدرت خود را از دست می دهند.

بیماری و آفات گیاه شیپوری

چندین مشکل وجود دارد که ممکن است هنگام پرورش گل شیپوری شما با آنها درگیر شود، از جمله موارد مانند پوسیدگی نرم باکتریایی، که روی ریزوم ها تأثیر می گذارد و بوتریتیس که یک بیماری قارچی است و باعث رشد یک کپک خاکستری بر روی گلبرگ های گیاه می شود. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قارچی، مراقب دفعات آبیاری باشید و مطمئن باشید که گل شیپوری خود را به اندازه کافی دور از هم قرار دهید تا گردش هوای کافی داشته باشند.

آفات مختلف نیز می توانند برای گل های شیپوری خانگی از جمله حشرات مانند شته ها، حلزون ها و کنه های عنکبوتی مسئله ساز شوند. برای مقابله با این مسائل، گیاهان را با صابون حشره کش ملایم درمان کنید.

سمی بودن گیاه گل شیپوری

متأسفانه، گل های شیپوری، و همچنین سایر گلهای خانواده آروم (از جمله فیلودندرون و آریسما) برای حیوانات خانگی مانند گربه ها و سگ ها سمی محسوب می شوند. شکوفه ها در همه قسمتهای گیاه حاوی رافیدها، نوعی بلورهای اگزالات کلسیم هستند که می توانند از ناراحتی خفیف تا بیماری های جدی در حیوانات خانگی ایجاد کنند. اگر متوجه شدید حیوان خانگی شما هر یک از علائم زیر را دارد، بلافاصله با دامپزشک یا خدمات اورژانس تماس بگیرید.

علائم مسمومیت

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تورم دهان ، از جمله زبان ، لب ها و لثه ها
  • مشکل تنفس
  • مشکل در بلعیدن
  • ریزش بیش از حد
  • پنجه زدن در دهان یا صورت
  • کف در دهان

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

1 1 رای بدهید
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments