گل چمچه ای یا اسپاتی فیلوم – راهنمای پرورش و نگهداری

گل چمچه ای یا اسپاتی فیلوم – راهنمای پرورش و نگهداری

گل چمچمه ای، اسپاتی فیلوم یا نیلوفر صلح(Peace Lily) گونه ای گرمسیری است که یک عنوان گیاه خانگی گلدار محبوب مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی در به صورت دسته ای کنار هم قرار میگرند ظاهر شگفت انگیزی دارند. گل چمچمه ای در بهار با گل های ماندگار شکوفا می شود که بر ساقه خود بالا تر برگ ها قرار میگیرد. ممکن است یک گل چمچمه ای که به خوبی رشد کرده است دو بار در سال گل بدهئ و در نتیجه چندین ماه گل داشته باشد. این گیاه دارای برگهای بیضی براق با نقاطی که از خاک بیرون می آیند است.

گل چمچمه ای به عنوان گیاه خانگی به طور بی نظیری عالی هستند. انواع کوچک آن روی میز های کوچک بسیار جذاب به نظر می رسند و انواع بزرگتر می توانند یک مکان را روی زمین اشغال کنند. آنها بیشتر از سایر گیاهان آلاینده های داخلی را فیلتر می کنند، بنابراین برای اتاق خواب یا سایر اتاق های پر استفاده عالی هستند. در داخل منافذ گیاه گرمسیری، گازهای سمی مانند مونوکسید کربن و فرمالدئید تجزیه و خنثی می شوند.  گل چمچمه ای همچنین می تواند در خارج از منزل در آب و هوای گرم رشد کند، جایی که می تواند به اندازه 180 سانت ارتفاع داشته باشد.

علیرغم نام آنها ،نیلوفر صلح عضو خانواده نیلوفر ها نیستند. گل چمچمه ای عضو خانواده گیاهان Araceae است که در مجموع با نام های aroids شناخته می شوند. این گیاه از اقوام فیلودندرون، آنتوریوم و آلوکازی ها است که آن ها نیز به عنوان گیاهان خانگی بسیار محبوب هستند.

دسترسی سریع

گل چمچمه ای، اسپاتی فیلوم یا نیلوفر صلح (Peace Lily) گونه ای گرمسیری است که یک عنوان گیاه خانگی گلدار محبوب مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی در به صورت دسته ای کنار هم قرار میگرند ظاهر شگفت انگیزی دارند. گل چمچمه ای در بهار با گل های ماندگار شکوفا می شود که بر ساقه خود بالا تر برگ ها قرار میگیرد. ممکن است یک گل چمچمه ای که به خوبی رشد کرده است دو بار در سال گل بدهد و در نتیجه چندین ماه گل داشته باشد. این گیاه دارای برگهای بیضی براقی است که مستقیما از خاک بیرون میایند.

گل چمچمه ای به عنوان گیاه خانگی به طور بی نظیری عالی هستند. انواع کوچک آن روی میز های کوچک بسیار جذاب به نظر می رسند و انواع بزرگتر می توانند یک مکان را روی زمین اشغال کنند. آنها بیشتر از سایر گیاهان آلاینده های داخلی را فیلتر می کنند، بنابراین برای اتاق خواب یا سایر اتاق های پر استفاده عالی هستند. در داخل منافذ گیاه گرمسیری، گازهای سمی مانند مونوکسید کربن و فرمالدئید تجزیه و خنثی می شوند. گل چمچمه ای همچنین می تواند در خارج از منزل در آب و هوای گرم رشد کند، جایی که می تواند به اندازه 180 سانت ارتفاع داشته باشد.

علیرغم نام آنها ،نیلوفر صلح عضو خانواده نیلوفر ها نیستند. گل چمچمه ای عضو خانواده گیاهان Araceae است که در مجموع با نام های aroids شناخته می شوند. این گیاه از اقوام فیلودندرون، آنتوریوم و آلوکازی ها است که آن ها نیز به عنوان گیاهان خانگی بسیار محبوب هستند.

نام گیاه شناسی Spathiphyllum
نام رایج اسپاتی فیلوم، گل چمچمه ای، نیلوفر صلح
نوع گیاه گیاه استوایی گلدار
اندازه گیاه در داخل منازل تا 120 سانت قد – در بیرون تا 180 سانت
نور لازم نور غیر مستقیم و متوسط
نوع خاک کود پایه گیاهی همراه با پرلیت، شن و خاک برگ
pH خاک 5.8 تا 6.5
زمان گلدهی بهار
رنگ گل سفید یا زرد
زادگاه جنگل های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی

نحوه نگهداری گل اسپاتی فیلوم

گل چمچمه ای معمولاً فقط در زیستگاههای گرمسیری مانند فلوریدا یا هاوایی در خارج از خانه پرورش می یابند. در جاهای دیگر، آنها فقط به عنوان گیاهان گلدانی پرورش داده میشوند. اگر گل چمچمه ای در گلدان دارید، می توانید در ماه های تابستان آنها را به بیرون منتقل کنید، اما هنگامی که درجه حرارت کم شد، آنها را به داخل برگردانید.

هنگامی که در گلدان نگهداری میشود، خاک گل چمچمه ای باید مرطوب نگه داشته شود اما خیس نباشد، زیرا این باعث زرد شدن برگ ها می شود. از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید، اما به آنها نور فیلتر شده ای روشن بدهید. این گل ها شرایط گرم را دوست دارند و اگر در معرض دمای زیر 5 درجه سانتی گراد قرار بگیرند، واکنش بدی نشان می دهند.

در مورد گل چمچمه ای مشکلات آفت و بیماری کمی وجود دارد، اگرچه بعضی اوقات شپشک های آردی مشکلاتی به وجود میاورند. تمیز کردن برگها با پارچه مرطوب اغلب برای از بین بردن این آفات کافی است.

نور لازم برای گل اسپاتی فیلوم

گل های چمچمه ای در زیستگاه های بومی خود گیاهانی هستند که عاشق سایه هستند، اما هنگامی که در خانه رشد می کنند به مقدار زیادی از نور فیلتر شده احتیاج دارند، اگرچه نور مستقیم خورشید نه. بعضی از گونه ها می توانند نور بیشتری نسبت به سایرین تحمل کنند. برگهای کم رنگ و باریک، معمولاً نشان می دهد که گیاه نور زیادی دریافت می کند و برگهای سوخته شده نشانگر آفتاب مستقیم است. در هر دو حالت گیاه باید به مکان سایه دار منتقل شود.

خاک مناسب برای گل اسپاتی فیلوم

گل چمچمه ای خاک گلدان غنی و نرم حاوی مقدار زیادی مواد آلی را دوست دارند. این گیاهان عادت به شرایط سایبان گرمسیری دارند که در آن خاک غنی از مواد مغذی گیاهان است. رشد آنها به عنوان گیاهان بیرونی در فضای باز نیاز به خاکی دارد که از این ترکیب پیروی می کند.

آبدهی

در طول تابستان، به دلیل نیاز بیشتر به رطوبت غبار پاشی و ابدهی بیشتری انجام دهید، مانند آنچه در جنگلهای بارانی یافت می شود. در زمستان، آبیاری را کاهش دهید اما هرگز اجازه ندهید خاک خشک شود. اگر آب لوله کشی از میزان زیادی کلر برخوردار است، بهتر است از آب جوشیده یا تصفیه شده برای آبیاری گیاه استفاده کنید، و یا آب را در ظرف مخصوص آبیاری بریزید و به مدت 1 ساعت به آن زمان دهید تا کلر موجود در آب از بین برود، سپس آبیاری گیاه را با آن انجام دهید.

دما و رطوبت

این گیاهان گرمای مرطوب را ترجیح می دهند. از دما های سرد و دمای زیر 10 درجه خودداری کنید، زیرا این گیاه با دمای سرما خواهد مرد. دامنه دمای ایده آل از 20 تا 25 درجه است. برگها را هر هفته با آب مقطر در طول فصل رشد تابستان غبار پاشی کنید.

کود مناسب برای گل اسپاتی فیلوم

هر هفته در تابستان کوددهی کنید یا در آغاز فصل از کود‌ انتشار آهسته استفاده کنید. در زمستان اصلا کوددهی نکنید.

تعویض خاک و گلدان

گل چمچمه ای به بهترین شکل در گلدان های بزرگ پرورش می یابند و معمولاً باید تا حدودی ریشه ها فشرده نگه داشته شوند. اما وقتی گیاه به وضوح از ظرفیت گلدان بزرگتر شد، در اوایل بهار می توان آن را به یک ظرف بزرگتر انتقال داد. تعویض گلدان زمان خوبی را برای تقسیم گیاهان بزرگ به دسته ها را فراهم می کند، که می توانند بطور مستقل در گلدان قرار بگیرند. همیشه از یک خاک گلدان با کیفیت بالا استفاده کنید.

انواع گیاه

گل چمچمه ای به شدت ترکیب نژاد(هیبرید) شده است و ده ها نوع در دسترس است. آنها از مینیاتور تا انبوه و از رنگ سبز تیزه با گلهای سفید برفی گرفته تا زیبایی های طلایی متغیر هستند.

برخی از هیبریدهای مشهور عبارتند از:

    • اسپاتی فیلوم “Power Petite”: یک نوع کوچک، رشدی در حدود 40 سانت دارد.
    • اسپاتی فیلوم ‘Mauna Loa Supreme ‘: نوعی بسیار رایج است تا 90 تا تا 120 سانت قد میکشد و برگهایی به عرض 20 سانت دارد.
    • اسپاتی فیلوم “Sensation”: این بزرگترین نوع گل چمچمه ای با قد 180 سانت و برگ های 50 سانتی است.
    • اسپاتی فیلوم ‘Mojo’: این گیاه بزرگ و چشمگیر دارای برگهای سبز پر طراوت است.
    • اسپاتی فیلوم ‘Golden Delicious’: این نوع جدید دارای یک رنگ طلایی و سبز خیره کننده است.
    • اسپاتی فیلوم ‘Starlight’: برگهای باریک این گیاه دارای حاشیه های موج دار است. همچنین به دلیل شکوفه های سنگین و متعدد، که تا 20 گل روی یک گیاه نیز میرسد، نیز شناخته شده است.

سمی بودن گیاه  گل اسپاتی فیلوم

از فرزندان و حیوانات خانگی خود در برابر گل اسپاتی فیلوم محافظت کنید. اگرچه آنها نیلوفرهای واقعی نیستند و کشنده نیستند، اما در صورت مصرف می توانند معده را تحریک کرده و باعث ترشح بزاق شدید شوند. این گیاهان نیز مانند سایر اعضای خانواده Araceae حاوی کریستالهای غیر قابل حل کربن اگزالات کلسیم هستند که می توانند در کلسیم خون اختلال ایجاد کرده و منجر به نارسایی کلیوی شوند. گربه ها و سگ هایی که برگ لیلی های صلح می خورند به دلیل تحریک دهان شروع به بزاق شدید خواهند کرد. اگر شک دارید که کودک شما یا حیوان شما این گیاه را خورده با دامپزشک یا اورژانس تماس بگیرید. در موارد خفیف، ممکن است به شما دستور داده شود که به راحتی نوشیدنی ها یا غذاهای خنک را برای رفع ناراحتی در دهان به کودکان بدهید، اما مصرف مقادیر بزرگتر ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

0 0 رای ها
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
3 نظر
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
ژاله ..

ممنون از راهنمایی هاتون
گل چمچه ایی من بر پژمرده شده و گلش خشک شد .
چکاری کنم خاکشو عوض کردم
تو سایه گذاشتم
حالش خوب نشده

طیبه

من در جنوب استان فارس زندگی میکنم
گل چمچه را در اتاق نگهداری میکنم
ولی برگهایش سوخته شده
بنظرتون چیکار کنم ؟