گیاه برگ عبایی – راهنمای نگهداری و پرورش

گیاه برگ عبایی – راهنمای نگهداری و پرورش

گیاه برگ عبایی (Cast Iron)، شهرت خود را به عنوان یک گیاه خانگی تقریباً غیر قابل کشتن بدست آورده است. این گیاه نسبتا کم توقع است و با بی توجهی هایی که بقیه گیاهان رو از بین میبرد به راحتی کنار میاید. برگ عبایی عملا در تاریکی رشد میکند، که این باعث میشود برای قسمت های بدون نور خانه عالی باشد.

گیاه برگ عبایی (Cast Iron)، شهرت خود را به عنوان یک گیاه خانگی تقریباً غیر قابل کشتن بدست آورده است. این گیاه نسبتا کم توقع است و با بی توجهی هایی که بقیه گیاهان رو از بین میبرد به راحتی کنار میاید. برگ عبایی عملا در تاریکی رشد میکند، که این باعث میشود برای قسمت های بدون نور خانه عالی باشد.

نام گیاه شناسی Aspidistra elatior
نام رایج برگ عبایی
نوع گیاه گیاه گلدار همیشگی
اندازه گیاه 60 سانت قد و عرض
نور لازم سایه کامل
نوع خاک در داخل خانه: خاک گلدان، در بیرون: خاک شنی و گل
pH خاک 5.5 تا 6.5
زمان گلدهی اوایل تابستان
رنگ گل کرم به همراه رنگ خرمایی در سطح دورنی گل
زادگاه تایوان، جزایر ژاپن

نحوه نگهداری برگ عبایی

برای کسی که دست سبزی ندارد، از این گیاه محکم و ماندگار را می توان در مناطقی استفاده کرد که همه گیاهان دیگر از بین خواهند رفت. همیشه سبز است و می تواند در سایه های شدید در زیر پله ها یا در کنج هایی که تقریباً هیچ نور خورشیدی دریافت نمی کنند، زندگی کند. این گیاه سرسخت در تابستانهای بسیار گرم و خشک رشد میکند و به راحتی در زمستان های سرد آسیب نمی بیند. حشرات با آن کاری ندارند و به ندرت از هر نوع بیماری رنج می برند.

استفاده از گیاهان برگ عبایی در محوطه سازی به عنوان پوشش زمینی در زیر درختان رایج است. همچنین می توانید از آن به عنوان یک گیاه پس زمینه در بستر گل های خود یا به عنوان یک گیاه پر کننده بین محوطه ها استفاده کنید. آنها دارای برگهای ایستاده و براق هستند که از غده زیرزمینی رشد می کنند. این گیاه دارای گلهای بنفش کوچکی است که فقط در نزدیکی سطح خاک ظاهر می شود و شاخ و برگ گیاه ان ها را پنهان میکند .

این گیاهان بسیار قابل اعتماد، جذاب و مقاوم هستند. اکثر اشتباهات نگهداری گیاهان برگ عبایی آب زیاد همراه با گوشه های تاریک است (آنها از خاک خیش خوششان نمیاید) و یا تابش مستقیم نور خورشید است که باعث زرد شدن برگ ها، و سپس قهوه ای شدن و مرگ ان میشود. گیاهان مسن اغلب با غده های سالم قابل جوانسازی هستند، حتی گیاهانی که به نظر می رسد از کمبود آب خشک شده اند. این گیاهان همچنین برا پاسیو ها عالی هستند.

نور لازم برای گیاه برگ عبایی

گیاه برگ عبایی را از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید که می تواند برگها را بسوزاند. اگر از آن به عنوان گیاه خانگی استفاده می کنید، می توانید آن را به دور از پنجره ها یا نزدیک پنجره های شمالی قرار دهید. در بیرون از خانه، گیاه برگ عبایی را در محلی سایه دار قرار دهید که از نور مستقیم خورشید دور باشد.

خاک مناسب برای گیاه برگ عبایی

اگر گیاه برگ عبایی شما یک گیاه خانگی است، از خاک گلدان پایه کمپوست با مقدار pH بین 5.5 تا 6.5 استفاده کنید. در خارج از خانه، گیاه می تواند در خاک های شنی یا خاک رس رشد کند.

آبدهی

گیاه برگ عبایی مقاوم به خشکی است، اما به مقداری آب احتیاج دارند (فقط مطمئن شوید که در آب غرق نشود)، که با پوسیدگی ریشه می تواند منجر به مرگ گیاهان شود. بگذارید بین هر آبدهی، خاک خشک شود و با انگشتان خود را چک کنید تا ببینید خاک مرطوب است یا نه.

دما و رطوبت

گیاه برگ عبایی می تواند در دمای بین 10 تا 30 درجه رشد کند (آنها درجه حرارت و رطوبت خاصی ندارند). اگر گیاه برگ عبایی را در خارج از منزل نگهداری میکنید، قبل از اولین موج سرما آن را به درون خانه بیاورید تا گیاه در دمای کمی گرم تر به خواب زمستانی برود.

کود مناسب برای  گیاه برگ عبایی

گیاه برگ عبایی خود را هر دو هفته یکبار با کود کامل مایع در ماه های بهار و تابستان کود دهید. کوددهی در در ماه های پاییز و زمستان ضروری نیست. فقط پس از آب دادن به گیاه کود دهید تا از سوختن ریشه جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که گیاه برگ عبایی، حتی با کوددهی، به آرامی رشد می کنند.

تعویض خاک و گلدان

هر سال چند سال یکبار را در صورت لزوم، به طور ایده آل در بهار، گلدان و خاک گیاه را عوض کنید. به عنوان گیاهان غده ای، گیاهان برگ عبایی می توانند تعویض کم خاک را تحمل کنند، حتی تا چهار تا پنج سال بدون خاک جدید میتوانند زندگی کنند. به دنبال زمانی باشید که گیاه از گلدان بزرگتر شده است، و ریشه های آن روی لبه های گلدان در حال رشد هستند.

تکثیر

گیاه برگ عبایی با تقسیم تکثیر میشوند. برای پرورش گیاه جدید، تکه هایی از غده را که حداقل شامل دو برگ است، بگیرید. غده ها را درون خاک گلدان تازه بکارید و مرطوب و گرم نگه دارید تا شاخه های جدید شروع به ظهور کنند. اگرچه گیاهان جدید رشد آهسته دارند، اما با کمی صبر و زمان ، گیاه جدید شکوفا می شود.

انواع گیاه

سه گونه گیاه برگ عبایی وجود دارد:

  • گیاه برگ عبایی’Okame’: همچنین با عنوان ابلق نیز شناخته می شود: “این گیاه به جای شاخ و برگهای سبز پررنگ، دارای برگهای متنوع و سفید و سبز است.گیاه برگ عبایی
  • گیاه برگ عبایی’Ashahi’: با رشد گیاه، سر برگ های سفید ایجاد می شود.
  • گیاه برگ عبایی ‘Lennon’s Song’: برگها دارای نوارهای عمودی سبز یا زرد رنگ هستند.

بیماری ها و آفات گیاه برگ عبایی

گیاه برگ عبایی می تواند به بیماری لکه برگ دچار شودکه به شکل لکه های قهوه ای یا سیاه رنگی که تا افتادن برگ ها به رشد خود ادامه می دهند، ظاهر میشوند . برگهای آلوده را بچینید و از ضد قارچ روی گیاه استفاده کنید.

گیاهان برگ عبایی همچنین می توانند به شپشک آردی، شپشک و کنه های عنکبوتی آلوده بشوند. گیاهان سالم را از آنهایی که تحت تأثیر حشرات قرار دارند جدا کنید. برای مقابله با شپشک آردی، از یک ترکیب حاوی روغن چریش استفاده کنید، در حالی که شپشک ها با مواد شیمیایی مورد حمله قرار بگیرند. برای خلاص شدن از شر کنه های عنکبوتی گیاه را با آب بشویید و در صورت لزوم از روغن چریش استفاده کنید.

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

0 0 رای ها
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments