گیاه ساکولنت آئونیوم

گیاه ساکولنت آئونیوم

آئونیوم نوعی تیره است که شامل حدود 35 گونه گیاهی ساکولنت با برگهای براق و مومی غیرمعمول بصورت گل رز است. گونه ها از A. tabuliforme و A. smithii کم رشد، فقط چند اینچ عرض، تا گونه های بزرگ با عرض چند فوت مانند A. arboreum ، A. valverdense و A. holochrysum.

برگ و ساختار گیاه به قدری کامل است که این گونه ها گاهی اوقات با گیاهان مصنوعی اشتباه گرفته می شوند.

برگهای آئونیوم به طور معمول گرد و در انتهای ساقه ها به صورت گل رز در اطراف توپی های مرکزی قرار می گیرند. شاخ و برگ می تواند یک رنگ ثابت باشد، یا به رنگ سفید، زرد، قرمز و سبز متنوع باشد. گلهای کوچک ستاره مانند از مرکز برگ ها به صورت خوشه ای رشد می کنند، اما به خصوص نمایان نیستند. برگهای گوشتی این گیاهان را کاملاً شبیه چندین گیاه ساکولنت دیگر می دانند، بطور مشخص Echeveria و Sempervivum – مرغ ها و جوجه های محبوب.

گیاهان آئونیوم را می توان در هر زمان در باغچه کاشت. اینها گیاهانی نسبتاً کند رشد هستند و ممکن است پنج سال طول بکشد تا شکوفا شوند.

دسترسی سریع

آئونیوم نوعی تیره است که شامل حدود 35 گونه گیاهی ساکولنت با برگهای براق و مومی غیرمعمول بصورت گل رز است. گونه ها از A. tabuliforme و A. smithii کم رشد، فقط چند اینچ عرض، تا گونه های بزرگ با عرض چند فوت مانند A. arboreum ، A. valverdense و A. holochrysum.

برگ و ساختار گیاه به قدری کامل است که این گونه ها گاهی اوقات با گیاهان مصنوعی اشتباه گرفته می شوند.

برگهای آئونیوم به طور معمول گرد و در انتهای ساقه ها به صورت گل رز توپی قرار می گیرند. شاخ و برگ می تواند یک رنگ ثابت باشد، یا به رنگ سفید، زرد، قرمز و سبز متنوع باشد. گلهای کوچک ستاره مانند از مرکز برگ ها به صورت خوشه ای رشد می کنند، اما به خصوص نمایان نیستند. برگهای گوشتی این گیاهان را کاملاً شبیه چندین گیاه ساکولنت دیگر می دانند، بطور مشخص اچوریا.

گیاهان آئونیوم را می توان در هر زمان در باغچه کاشت. اینها گیاهانی نسبتاً کند رشد هستند و ممکن است پنج سال طول بکشد تا شکوفا شوند.

نام گیاه شناسی Aeonium spp.
نام رایج آئونیوم
نوع گیاه ساکولنت چند ساله
اندازه گیاه 5 تا 150 سانتی متر (بسته به نوع و گونه آن)
نور لازم تماما آفتابی تا کمی ابری
نوع خاک لوم شنی
pH خاک 5.6–6.0 (کمی اسیدی)
زمان گلدهی اواخر زمستان یا بهار
رنگ گل صورتی (گل دهی کمیاب است و فقط در گیاهان بالغ دیده می شود)
زادگاه جزایر قناری، آفریقا

راهنمای پرورش و نگهداری گیاه آئونیوم

در آب و هوای گرم تر، آئونیوم را می توان مانند گیاهان چند ساله در زمین پرورش داد، اما همچنین رشد آنها به عنوان گیاهان گلدان در بالکن ها یا پاسیوها نیز معمول است. در مناطق سردتر، آنها باید در گلدان پرورش داده شوند و قبل از سرما داخل آنها برده شوند. وقتی آئونیومها در باغ رشد می یابند هنگام قرارگیری در دسته ها بیشترین توجه را جلب میکنند. انواع بلند وقتی بوته ای می شوند می توانند مانند بونسای به نظر برسند. اگر بیش از حد دراز شوند می توانید آنها را مرتب کنید. قلمه ها به راحتی ریشه می دهند و گیاهان جدیدی ایجاد می کنند، به شما کمک می کنند تا گلدان خود را پر پشت کنید.

اگر شرایط مناسب رشد را داشته باشید، آئونیوم ها به مراقبت بسیار کمی احتیاج دارند. در غیر این صورت، وظیفه اصلی شما انتقال آنها از آفتاب داغ به سایه و بازگشت دوباره، آبیاری و انتقال آنها به داخل خانه در دمایی بسیار پایین است.

آئونیوم ها از آنجا که آب خود را در برگ و ساقه خود ذخیره می کنند، دارای سیستم ریشه ای کم عمقی هستند. برخلاف سایر ساکولنت ها که خاک خشک را ترجیح می دهند، آئونیوم ها خاکی مرطوب را دوست دارند. آنها می توانند ریشه ها را در امتداد ساقه های خود تولید کنند که در صورت پر شدن گلدان با ریشه یا افتادن ساقه روی خاک، ممکن است متوجه این ریشه شوید. اطمینان حاصل کنید که این ریشه ها خشک نشده اند. ریشه های ساقه به سرعت قطعات افتاده را به گیاهان جدید تبدیل می کنند. شاخه های پربرگ به خاطر وزن برگ هایشان تمایل به سقوط روی خاک را دارند. اگر این اتفاق افتاد، می توانید ساقه شکسته را دوباره بکارید.

مراقب آفات موجود در آئونیوم باشید. حلزون ها می توانند به گیاه شما صدمه وارد کنند و شته ها، شپشک آردی و مورچه ها نیز از آئونیوم لذت می برند. گیاه را با اسپری آب یا صابون حشره کش ملایم درمان کنید تا این آفات از بین بروند.

نور لازم برای گیاه آئونیوم

مانند اکثر ساکولنت ها، گیاهان آئونیوم در آفتاب کامل تا سایه بهترین رشد را دارند. در تابستانهای گرم و شرایط کویری، سایه روشن ممکن است لازم باشد. در داخل خانه، به آنها نور غیر مستقیم روشن بدهید.

خاک مناسب برای آئونیوم

یک مخلوط خاک شنی یا خاک گلدان معمولی که با پرلیت اصلاح شده باشد بهتر از خاک مخصوص ساکولنت ها و کاکتوس ها است زیرا آئونیوم ها به مقداری رطوبت نیاز دارند. اگر در بستر های باغی با خاک متراکم پرورش داده شود، ممکن است لازم باشد برای اصلاح تخلخل خاک، با پیت ماس اصلاح شود.

آبدهی

در زمستان، هر وقت 3 سانت سطح خاک خشک شد، آبیاری کنید. این کار را با فرو بردن انگشت خود به داخل خاک به اندازه یک بند انجام دهید. این گیاهان رطوبت بیشتری نسبت به بسیاری از ساکولنت ها نیاز دارند، اما رطوبت زیاد یا باتلاقی شده خاک آنها باعث پوسیدگی ریشه می شود.

دما و رطوبت

این گیاهان آب و هوای مدیترانه ای را ترجیح می دهند، نه خیلی گرم، نه خیلی سرد، نه خیلی خشک.

رشد آئونیوم در هوای مرطوب باعث می شود که آنها در گرمای زیاد رشد کنند، اما فصل رشد واقعی آنها زمستان تا بهار است، زمانی که درجه دمای سرد هوا (18 تا 23 درجه) و مرطوب است. آنها ممکن است در تابستان به خواب بروند و آبیاری بیش از حد لازم نداشته باشند، مگر در شرایط بسیار خشک. در گرمای شدید، برگهای آنها فر می شود تا از اتلاف بیش از حد آب جلوگیری کند.

کود مناسب برای آئونیوم

در فصل رشد هر ماه با کود متعادل نیمه غلیط تغذیه کنید. در حالت خوابیده گیاه را کوددهی نکنید.

تعویض خاک و گلدان

آئونیوم ها که به خاک کمی احتیاج دارند، برای پرورش در گلدان عالی هستند، جایی که می توانید از نزدیک ویژگی های منحصر به فرد آنها را ببینید و کنترل بهتری بر شرایط رشد آنها داشته باشید. در مناطق با رطوبت زیاد یا بارانی، ممکن است به هیچ وجه نیازی به آبیاری آنها نداشته باشید. برای جلوگیری از ایستادن آب و پوسیدگی ریشه، گلدان با سوراخ زهکشی انتخاب کنید. برای کمک به حفظ سطح رطوبت لازم، از یک مخلوط گلدان معمولی به جای مخلوط ساکولنت / کاکتوس با تخلیه سریع استفاده کنید.

اگر در حال پرورش آئونیوم در گلدان هستید، هر 2 تا 3 سال یکبار خاک گلدان را تعویض کنید.

تکثیر

مانند بسیاری از ساکولنت ها، آئونیوم ها از قلمه ها بسیار آسان تکثیر می شوند. حتی تکه های ساقه که از گیاه می ریزند ممکن است به راحتی در خاک اطراف آن ریشه بزنند.

  1. یک قطعه ساقه حاوی برگ را برش دهید. قلمه را در سایه قرار دهید و اجازه دهید تا انتهای برش حدود سه روز خوب شود.
  2. یک گلدان کوچک را با سوراخ های زهکش با مخلوطی از نصف خاک گلدان و نیمی از مخلوط گلدان کاکتوس / ساکولنت پر کنید. انتهای بریده شده قلمه را در مخلوط گلدان قرار دهید، آنقدری عمیق بکارید که بتواند آن را به حالت ایستاده نگه دارد. گلدان را در زیر نور غیرمستقیم روشن قرار دهید و هر هفته یکبار به آرامی آن را آبیاری کنید.
  3. هنگامی که گیاه ریشه های محکمی ایجاد کرد ، اجازه دهید 5 سانتی متر سطح بالای خاک قبل از آبیاری خشک شود. در صورت لزوم دوباره در یک ظرف بزرگتر گلدان بگذارید.

بیشتر آئونیوم ها مونوکارپی (monocarpic) هستند، به این معنی که گیاه مادر پس از گلدهی می میرد. با این حال، اگر گیاه شاخه های جانبی تولید کند ، آن شاخه های کناری زنده می مانند. در غیر این صورت، کل گیاه از بین می رود. به همین دلیل خوب است که بطور دوره ای گیاهان جدید را از قلمه ها بکارید. همچنین می توانید گیاهان جدیدی را از بذر بکارید.

انواع گیاه آئونیوم

  • آئونیوم arboreum: این گیاه که به طور گسترده در دسترس است، برگ های سبز روشن روی یک ساقه منشعب رشد میکند. این نوع فرم درختچه ای دارد و می تواند به اندازه 182 سانتی متر در باغ، یا 90 سانتی متر در گلدان رشد کند.
  • آئونیوم arboreum ‘Atropurpureum’: این نوع 90 تا 150 سانتی متر قد می کشد، اگر در نور شدید رشد کند برگهای قهوه ای می دهد.
  • آئونیوم arboreum ‘Zwartkop’: این رقم دارای برگهای بسیار تیره، تقریباً سیاه است و همچنین این گیاه، گیاهی نسبتاً بزرگ است.
  • آئونیوم ‘Garnet’: یک هیبرید ترکیبی از A. ‘Zwarkop’ و A. tabuliforme، برگهای این گونه به سمت وسط سبز و دارای قرمز تیره هستند.
  • آئونیوم davidbramwelli ‘Sunburst’: این رقم گیاهی کوتاه تر، با ارتفاع 30 تا 60 سانتی متر است اما دارای برگ هایی با عرض نوارهای زرد کمرنگ، سفید و سبز و نوک های صورتی به طول 30 سانتی متر است.
  • آئونیوم haworthii ‘Tricolor’ یا ‘Kiwi’: گیاهی با رشد آسان با اتفاع 30 تا 60 سانتی متر، دارای برگ های 10 سانتی متری است که در جوانی دارای مراکز زرد کمرنگ، بلوغ تا قرمز و سبز هستند.

آلبوم تصاویر

توسط |تاریخ انتشار: 1400/01/09|0 نظر on گیاه ساکولنت آئونیوم|

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

3 1 رای بدهید
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments