گیاه فیلدندرون برگ انجیری فر

گیاه فیلدندرون برگ انجیری فر

برگ انجیری فر یا فیلدندرون سیلوم (Philodendron bipinnatifidum) گیاه بزرگی است که بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی، یعنی برزیل، بولیوی، آرژانتین و پاراگوئه است. این گیاه گرمسیری خانواده Araceae همچنین به طور طبیعی در سواحل شرقی و خلیج ایالات متحده رشد می کند و به عنوان یک گیاه خانگی محبوب است. برگ انجیری فر که به دلیل شاخ و برگ های بزرگ و منحصر به فرد خود رشد می کند، به راحتی قابل رشد است و به هر فضایی حس جنگل بارانی می بخشد.

برگ انجیری فر یا فیلدندرون سیلوم (Philodendron bipinnatifidum) گیاه بزرگی است که بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی، یعنی برزیل، بولیوی، آرژانتین و پاراگوئه است. این گیاه گرمسیری خانواده Araceae همچنین به طور طبیعی در سواحل شرقی و خلیج ایالات متحده رشد می کند و به عنوان یک گیاه خانگی محبوب است. برگ انجیری فر که به دلیل شاخ و برگ های بزرگ و منحصر به فرد خود رشد می کند، به راحتی قابل رشد است و به هر فضایی حس جنگل بارانی می بخشد.

نام گیاه شناسی Philodendron bipinnatifidum, Thaumatophyllum bipinnatifidum
نام رایج فیلودندرون درختی، فیلودندرون سیلوم، برگ انجیری فر
نوع گیاه همیشه سبز
اندازه گیاه قد 4.5 متر در فضای باز، 3 متر گسترش در فضای باز؛ 1.8 متر قد در داخل خانه، 2.4 گسترش در داخل خانه.
نور لازم سایه روشن و متخلخل
نوع خاک خاک لومی ، مرطوب اما تخلیه خوب
pH خاک خنثی تا کمی قلیایی
زمان گلدهی بهار، تابستان
رنگ گل سفید، سبز
زادگاه آمریکای جنوبی

راهنمای پرورش و نگهداری گیاه برگ انجیری فر

برگ انجیری فر بسته به محیط اطرافش می تواند بسیار بزرگ شود. این گیاه گرمسیری در زیستگاه بومی خود می تواند تا 3.5 متر قد بکشد و برگهایی تا 150 سانتی متر طول داشته باشد! اگرچه زمانی که در محیط داخلی رشد می کند، با برگهایی با طول 60 تا 90 سانتی فقط به ارتفاعی بین 150 تا 180 سانتی متر می رسد.

شبیه به بسیاری از انواع دیگر فیلودندرون، برگ انجیری فر مراقبت سختی ندارد و در محیط داخلی به عنوان یک گیاه خانگی رشد خوبی می کند. تا زمانی که با نور خورشید و آبیاری منظم تأمین شود، خوشحال خواهد شد.

برگهای بزرگ برگ انجیری فر هنگام رشد در داخل منزل می توانند گرد و غبار را به راحتی جمع کنند که این امر می تواند مانع فتوسنتز شود. اطمینان حاصل کنید که برگها را به طور مرتب با پارچه دستمال مرطوب یا دستمال کاغذی تمیز می کنید تا گرد و غبار از بین برود.

نکته

نور لازم برای گیاه برگ انجیری فر

گیاه برگ انجیری فر در مکانهایی که نور غیر مستقیم متوسط یا روشن دریافت می کنند، بهترین رشد را دارد. پنجره های رو به جنوب و غرب نقاط ایده آل برای برگ انجیری فر است که در فضای داخلی رشد می کند. مانند اکثر انواع گیاه فیلودندرون، گیاه برگ انجیری فر در شرایط کم نور عملکرد خوبی ندارد. کمبود نور می تواند منجر به توقف رشد یا آویزان شدن گیاه شود. برگهای گیاه برگ انجیری فر به نزدیکترین منبع نوری می رسند، بنابراین بهتر است بطور منظم گیاه را بچرخانید تا رشد آن حتی از هر طرف حفظ شود.

خاک مناسب برای برگ انجیری فر

این عضو از خانواده Araceae خاکی مرطوب اما خوب زهکشی شده و دارای مواد آلی را ترجیح می دهد. از مخلوط یک قسمت پرلیت، یک قسمت خاک ارکیده و یک قسمت پیت ماس یا کوکو پیت استفاده کنید.

آبدهی

گیاه برگ انجیری فر خود را پس از خشک شدن 5 سانتی متر بالای خاک آبیاری کنید. خاک باید مرتبا مرطوب باشد، اما هرگز غرقاب نشود. گیاه برگ انجیری فر در صورت لزوم نسبتاً به خشکی مقاوم است اما با آبیاری مداوم بهترین رشد را دارد. با این حال، از آبیاری بیش از حد اجتناب کنید زیرا برگ انجیری فر در معرض پوسیدگی ریشه است.

دما و رطوبت

برگ انجیری فر از محیط گرم و مرطوب قدردانی می کند. وقتی در محیط داخلی رشد می کند، متوسط دما و رطوبت خانه معمولاً برای این گیاه گرمسیری کافی است، به شرطی که خیلی نزدیک به دریچه کولر یا پنجره یا دستگاه گرمایشی نباشد. اگر مشاهده کردید که برگ های گیاه شما زرد شده و یا لبه های آن ترد می شوند، این می تواند نشان دهنده این باشد که گیاه به رطوبت بیشتری احتیاج دارد و می تواند از یک مرطوب کننده یا سینی جزیره بهره مند شود.

کود مناسب برای برگ انجیری فر

برای تشویق رشد سالم و سالم هر ماه یک بار از کود متعادل استفاده کنید. برای جلوگیری از سوختن برگ ها، کوددهی را در ماه های پاییز و زمستان متوقف کنید.

بیماری و آفات گیاه برگ انجیری فر

این گیاهان گرمسیری به چند آفت شایع مانند کنه های عنکبوتی، قارچ ، شته ها و شپشک آردی حساس هستند. بازرسی منظم برگها برای مشاهده علائم آفت، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای، و درمان زودرس و ریشه کن کردن سریع آنها است.

برگ انجیری فر نیز مستعد پوسیدگی ریشه هستند که در نتیجه آبیاری نامناسب یا خاک فشرده رخ می دهد. ساقه های مشکی و برگهای قهوه ای و در حال مرگ هر دو نشانه پوسیدگی ریشه هستند که می توانند به سرعت گیاه را از بین ببرند. اگر به خیلی زود متوجه پوسیدگی ریشه شوید، ممکن است بتوانید با قطع تکه های پوسیده و تکثیر ساقه باقیمانده گیاه را نجات دهید.

تکثیر

برگ انجیری فر را می توان از طریق قلمه های ساقه تکثیر کرد. از آنجا که این گیاهان بسیار بزرگ می شوند، ممکن است در بعضی از مواقع اصلاح ساقه ها برای تنظیم اندازه گیاه لازم باشد. به جای دور انداختن این قلمه ها می توانید برای ایجاد گیاهان کاملاً جدید آنها را تکثیر کنید.

برای انجام برش، یک برش تمیز در زیر گره ای از ساقه ایجاد کنید. هر قلمه باید 2-3 برگ و چند گره روی ساقه داشته باشد که در آب غوطه ور می شوند. قلمه تازه را در آب قرار داده و در محلی قرار دهید که نور غیر مستقیم و روشن دریافت کند. آب را هر هفته عوض کنید تا تازه بماند. بعد از چند هفته باید شروع به دیدن ریشه های کوچک می کنید. هنگامی که ریشه ها بین 3 تا 5 سانتی متر طول دارند، می توان قلمه را از آب به محیط گلدان منتقل کرد.

سمی بودن گیاه برگ انجیری فر

مانند سایر گیاهان در خانواده Araceae، برگ انجیری فر حاوی بلورهای نامحلول اگزالات کلسیم است که در صورت بلعیدن آن را برای حیوانات خانگی و کودکان سمی می کند. اگر حیوانات خانگی یا کودکان شما عادت دارد لا به لای گیاه بروند، بهتر است به طور کلی از گیاه برگ انجیری فر خودداری کنید. اگر مشکوک به مسمومیت با گیاه برگ انجیری فر هستید، بلافاصله با پزشک یا دامپزشک تماس بگیرید تا تحت درمان قرار گیرید.

علائم مسمومیت

  • سوزش و تحریک دهان، زبان و گلو
  • ریزش بیش از حد
  • مشکل در بلعیدن
  • استفراغ

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

3.8 13 رای ها
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
11 نظر
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
علي

اينكه گره نداره روي ساقه براي تكثيرش!

آرتین

سلام وقت بخیر…یکی از برگ های گل من زرد شده و تقریبا دور از پنجره و افتاب جنوبی قرار داره و نور غیر مستقیم بهش میخوره ولی خیلی روشن نیست….گوشه دیوار گذاشتم و روی میز هستش…مشکل چی میتونه باشه..نمخوام خراب شه همشون

Jalil Kord

سلام، برگ انجیری ما یک برگش یه لکه قهوه ای ایجاد شده و دورش زرد شده، علت چیه و چکار کنم؟ممنون

کریمی

سلام گل من زرد شده دور از افتاب هستش نمیدونم چرا اینطور شده

فرزانه

سلام
متاسفانه ریشه های هوازی گل من دارن خشک میشن خیلی نگرانم چکار باید بکنم ؟

فاطمه

سلام وقت بخیر بر انجیری فر من سه تا از برگای درشتش زرد شد ریخت یه برگ جدید دراورد اونم نوکش داره میسوزه رشدشم خیییلی خیلی کنده طوری که از بهمن هنوز برگ جدیدش باز نشده همه شرایط رطوبت و کود دهی و نور براش فراهمه میشه در اب نگهداریش کرد اون ریشه غده مانندشو؟

Last edited 1 سال پیش by فاطمه
محمد

سلام
گیاه برگ انجیری من کمی ساقهاش بیحال شده و حالت افتاده دارن
در ضمن نوک دوتا از برگهاش هم خشکی افتاده

.....

سلام
گیاه من تازه خریدم ۲ برگ داره روی برگش سفیدک زده کمی (پودر سفید انگار نشسته روی برگ و کمی حالت تار انکبوت سفید کنار همونا یه گوشه دیده میشه باید چیکار کنم
ایمیدیا رقیق کنم بپاشم؟