نگهداری نخل مرداب در خانه

نگهداری نخل مرداب در خانه

گیاهان خانگی نخل مرداب یا پنجه کلاغی (Cyperus Alternifolius) معمولاً به عنوان علف چتر، گیاه چتر، چتر پاپیروس نیز شناخته می شوند. کلمه “چتر” که در نامهای مختلف آن وجود دارد به علت وجود برگ های چتری شکل بالای ساقه های بلند گیاه است که ظاهری جذاب و جدید به این گیاه میدهد.

دسترسی سریع

گیاهان خانگی نخل مرداب یا پنجه کلاغی (Cyperus Alternifolius) معمولاً به عنوان علف چتر، گیاه چتر، چتر پاپیروس نیز شناخته می شوند. کلمه “چتر” که در نامهای مختلف آن وجود دارد به علت وجود برگ های چتری شکل بالای ساقه های بلند گیاه است که ظاهری جذاب و جدید به این گیاه میدهد.

با بالا رفتن سن، برگ ها و ساقه ها سرانجام یک توده چمن مانند تشکیل می دهند، و این شکل ظاهری با گیاه چتری دیگر یعنی شلفلا متفاوت است. برای جلوگیری از سردرگمی، در مقاله ما قصد داریم از نخل مرداب به عنوان نام اصلی آن استفاده کنیم، اما تمام نامهای فوق به همان اندازه معتبر هستند.

نام گیاه شناسی Cyperus Alternifolius
نام رایج نخل مرداب، گیاه پنجه کلاغی، علف چتری
نوع گیاه گیاه علفی
اندازه گیاه بسته به نوع گیاه از 50 تا 100 سانت
نور لازم طیف نور مستقیم خورشید تا سایه جزیی
نوع خاک پیت و ماسه و خاک گلدان غنی
pH خاک 5.5 تا 6.5
زمان گلدهی تابستان
رنگ گل زرد
زادگاه آفریقا

راهنمای نگهداری نخل مرداب

این گیاه خانگی بسیار منحصر به فرد است و تنها گیاهی است که نمی تواند (99٪ از مواقع) با آبدهی بیش از حد از بین برود.

از لحاظ تئوریکی ، نخل مرداب در واقع یک گیاه حوضچه یا آبزی است که شبیه به نی های آبی است. بسیار راحت خود را با فضایی که ریشه هایش کاملاً در آب احاطه شده باشد تطبیق پیدا میکند و در نهایت این چیزی است که اگر می خواهید نخل مرداب خوش قیافه داشته باشید، مورد نیاز است.

همان اندازه که در حوضچه ها خوب رشد میکند میتواند در داخل خانه نیز رشد کند، اگر بتوانید اطمینان حاصل کنید که ریشه ها به طور مرتب مرطوب نگه داشته می شوند. اگرچه شما هرگز نباید این گیاه را در معرض کم آبی قرار دهید، از هر نظر دیگری نخل مرداب یک گیاه خانگی بسیار آسان برای نگهداری است. با طیف وسیعی از سطح نور و دما کنار میاید، به سرعت رشد می کند و به راحتی تکثیر می شود. بنابراین اگر علاقمند شوید، می توانید گیاهان بیشتری را پرورش داده و یا به عنوان هدیه ای غیرمعمول آنها را هدیه دهید.

در بعضی از نقاط جهان صفات فوق در طبقه بندی گیاهان مهاجم یا علفهای هرز قرار میگیرد، اما در کل و در شرایطی که آنها “گیاه خانگی” باشند، این گیاه به ندرت یک مشکل به حساب میاید.

نور لازم برای نخل مرداب

نخل مرداب را می توان در نور کامل خورشید، نور روشن، سایه روشن یا سایه متوسط به خوبی نگهداری کرد. نخل مرداب برای بسیاری از قسمتها بسیار سازگار و مناسب است. اگر فضا خیلی تاریک باشد با تولید تعداد اندکی شاخه یا ساقه جدید مواجه خواهید شد.

خاک مناسب برای نخل مرداب

در حالی که نخل مرداب به راحتی در خاک گلدان پرورش می یابد، در خاک غنی از پیت حاوی 2 قسمت خزه پوزه دار، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک گلدان مرطوب و باتلاقی بهترین رشد را دارد.

5/5 تا 6/5 محدوده pH ایده آل برا خاک گیاه نخل مرداب است.

آبدهی

به سادگی باید برای بالا نگه داشتن سلامتی و سرسبز بودن نخل مرداب خود، سطح بالایی از اشباع آب را در همه زمان ها فراهم کنید، بنابراین سعی کنید ظرف زیر گلدانی را همیشه پر از اب نگه دارید. سعی کنید یک زیر گلدانی گود استفاده کنید تا فاصله بین آبدهی ها کاهش پیدا کند.

بر خلاف بسیاری از گیاهان دیگر، نیاز آبی چیزی نیست که کم شدن آن مشکلی به وجود نیاورد زیرا انجام این کار به سرعت باعث به وجود آمدن لکه های قهوه ای روی برگها یا کاملاً زرد / قهوه ای شدن کامل چتر های گیاه میشود. تنها زمانی که می توانید آبدهی را کم کنید، زمانی است که درجه حرارت بسیار کم باشد، آب بیش از حد در این مرحله می تواند باعث خسارت ناشی از پوسیدگی شود.

دما و رطوبت

اگر دستورالعمل های فوق را رعایت کرده اید، می توانید الزامات رطوبت را نادیده بگیرید زیرا رطوبت اضافی لازم نیست. این امر به این دلیل است که رطوبت ثابت در ریشه ها باعث ایجاد یک اکوسیستم کوچک و افزایش رطوبت به طور طبیعی در اطراف گیاه می شود.

نخل مرداب گیاهی است که در خارج از منزل بسیار سرسخت است و همین اتفاق در داخل نیز میوفتد. دامنه دمایی بین 10 تا 22 درجه مناسب خواهد بود. دمای خنک کننده تا حدود 4 درجه سانتیگراد برای دوره های کوتاه قابل تحمل است. مراقب باشید اگر هوای اطراف گیاه خیلی گرم نشود زیرا این اتفاق باعث خشک شدن سریع خاک و در نتیجه نیاز به آبدهی بیشتر می شود.

کود مناسب برای نخل مرداب

اگرچه می تواند رشد زیادی داشته باشد، در مقایسه با گیاهان بزرگتر بدیهی است که از خوراک زیادی استفاده نمی کند. این بدان معناست که شما فقط باید گاهی اوقات کوددهی کنید، شاید یک بار در ماه در فصل رشد گیاه کافی باشد.

تعویض خاک و گلدان

هر زمان که گلدان کنونی را کاملاً پر کند و ریشه های گیاه دور گلدان بپیچند (تقریبا سالی یکبار)، شما باید گیاه را به یک گلدان سایز بالاتر و همراه با خاک تازه منتقل کنید.

تعویض گلدان یک بار در سال می تواند برای یک گیاه در خانه بسیار مکرر باشد، اما دلیل دیگری برای این کار نیز وجود دارد و آن وجود آب به طور مداوم در اطراف ریشه ها و اشباع خاک است. با گذشت زمان، این امر باعث می شود تا خاک گلدان شسته شود، بنابراین تعویض خاک به طور منظم، مواد معدنی و مواد مغذی تازه را برای گیاه فراهم می کند.

تکثیر و قمله زنی نخل مرداب

شما می توانید نخل مرداب را از چند طریق تکثیر کنید:

1. کاشت دانه:

این می تواند از هر دانه ای که تولید می کند باشد (به سادگی بذرها را در زیر سطح خاک بذارید، خاک را مرطوب نگه دارید و نهال ها باید طی چند هفته شروع به ظاهر شدن کنند).

2. تقسیم :

 

 

با یک چاقوی تیز بزرگ به راحتی توده ها را به بخش هایی برش دهید که می تواند به طور جداگانه در گلدان ها قرار گیرند تا گیاهان جدید شکل بگیرند.

3. قلمه گیری:

 

قلمه ها یک روش مطمئن و کارآمد برای ایجاد گیاهان بیشتر بدون از بین بردن بخش عمده گیاه اصلی است که با تقسیم آن از بین می رود. روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد اما این مورد علاقه ماست:

    1. ساقه كامل را برداشته و آن را به طول 10 سانتيمتر برش دهيد. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، هر یک از برگ های بالای ساقه را تقریباً نصف کنید.

    2. برگ ها را درون یک فنجان آب قرار دهید (آب شیر​​، بطری یا آب باران فرقی ندارد). این به این معنی است که ساقه به صورت وارونه در لیوان قرار میگیرد. در عرض چند هفته، از برگ هایی که در آب غوطه ور هستند ساقه ای جدید شکل می گیرد. این ساقه جدید به سرعت رشد می کند و به محض بالا آمدن از سطح آب، برگ های جدید به همراه مجموعه ای از ریشه ها ظاهر می شوند.

    3. هنگامی که یک یا دو ساقه جدید، به همراه برگ ها جدید شکل گرفت و می توانید مقدار کافی رشد ریشه را ببینید می توانید همه چیز را از فنجان آب بیرون بیاورید. ساقه جدید را از ساقه و برگ های قدیمی جدا کنید و درون یک گلدان بکارید. طی چند ماه ساقه های جدید بیشتری در حال رشد خواهند بود و گیاه جدید نخل مرداب شما اندازه قابل توجهی خواهد داشت.

انواع گیاه نخل مرداب

گونه های مختلف نخل مرداب وجود دارد که برای پرورش در خانه به عنوان گیاهان خانگی مناسب هستند. امروزه محبوب ترین آنها نخل مرداب papyrus ،alternifolius و haspan است.

همچنین شما می توانید C. diffusus یا C. incucratus را در بخش گیاهان باغی در مراکز گیاه فروشی پیدا کنید. در صورت تمایل می توان آنها را در داخل خانه پرورش داد، اما به دلیل اینکه آنها بسیار نیرومند، بوته ای و تا حدودی نامرتب هستند، شاید به بهتری باشد که آن ها را در خارج از منزل در حوضچه یا محوطه ای بسیار مرطوب در حیاط خود پرورش دهید. همچنین ممکن است با گونه نادر C. albostriatus variegatus روبرو شوید که به دلیل داشتن برگهای ابلق بسیار جذاب است.

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

5 1 رای بدهید
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments