سانسوریا مدادی یا سیلندریکا

سانسوریا مدادی یا سیلندریکا

سانسوریا مدادی یا گیاه نیزه آفریقایی (Sansevieria cylindrica) که به آن گیاه مار استوانه ای نیز می گویند، یک ساکولنت است که از برگهای راه راه و سبز و خاکستری تشکیل شده است. برگها به شکل استوانه ای هستند که در بالا نازک می شوند. سانسوریا مدادی وقتی در شرایط بهینه رشد می کند، یک شاخه گل بلند از مرکز خود میدهد که پر از شکوفه های ریز و ظریف و سفید است. آنها بهتر است در آغاز فصل رشد در بهار کاشته شوند، و به طور کلی یک گیاه ساکولنت با رشد آهسته هستند.

دسترسی سریع

سانسوریا مدادی یا گیاه نیزه آفریقایی (Sansevieria cylindrica) که به آن گیاه مار استوانه ای نیز می گویند، یک ساکولنت است که از برگهای راه راه و سبز و خاکستری تشکیل شده است. برگها به شکل استوانه ای هستند که در بالا نازک می شوند. سانسوریا مدادی وقتی در شرایط بهینه رشد می کند، یک شاخه گل بلند از مرکز خود میدهد که پر از شکوفه های ریز و ظریف و سفید است. آنها بهتر است در آغاز فصل رشد در بهار کاشته شوند، و به طور کلی یک گیاه ساکولنت با رشد آهسته هستند.

نام گیاه شناسی Sansevieria cylindrica
نام رایج سانسوریا مدادی، گیاه نیزه آفریقایی، سانسوریا لوله ای، سانسوریا نیزه ای
نوع گیاه ساکولنت
اندازه گیاه قد 120-180 سانتی متر، عرض 30 – 60 سانتی متر
نور لازم نور فیلتر شده روشن
نوع خاک شنی ، خوب تخلیه شده
pH خاک خنثی
زمان گلدهی بدون فصل خاص
رنگ گل سفید
زادگاه آفریقا

راهنمای پرورش و نگهداری گیاه سانسوریا مدادی

گیاه سانسوریا مدادی به طور کلی بسیار به نگهداری کم نیاز دارند. اگر فراموش کنید که به آن آب دهید یا آنها را تغذیه کنید، آنها زنده می مانند و می توانند به صورت ریشه ای در گلدان رشد کنند. آنها گیاهان مقاومی هستند که به طور معمول با بیماری ها یا آفات مشکلی ندارند و در مورد شرایط رشد بیش از حد انتخاب نمی کنند. در واقع ، شما احتمالاً با مراقبت بیش از حد یعنی آب و کود زیاد آسیب بزرگ تری به گیاه میزنید تا با بی توجهی کردن به آن. در طول فصل رشد (بهار تا پاییز) آنها از آبیاری نیمه منظم و کوددهی گاه به گاه قدردانی خواهند کرد. و در زمستان برنامه ریزی کنید تا از کوددهی و کمبود آب جلوگیری کنید. این روال را درست انجام دهید و این بیشتر مراقبت هایی است که برای شاد و سالم نگه داشتن گیاه سانسوریا مدادی انجام می شود.

به طور معمول این گیاه نیاز به هرس نخواهد داشت، اما می توانید برگهایی را که زرد شده و یا تغییر رنگ داده اند برای اهداف زیبایی بردارید. نگران نباشید، آنها را در پایه خود با قیچی هرس استریل شده برش دهید. شما همچنین می توانید شاخه های گیاهان را که از خاک بیرون می آیند جدا کنید تا گیاهان جدید را بکارید. صبر کنید تا این گیاهان بچه حداقل 15 سانتی متر ارتفاع داشته باشند قبل از اینکه آنها را از گیاه اصلی جدا کنید و جداگانه بکارید.

اگر گیاه خود را در یک گلدان پرورش می دهید، هر چند سال یکبار و زمانی که ریشه ها از گلدان بیرون زدند نیاز به تعویض گلدان دارید. آن را فقط به اندازه یک سایز به گلدان بزرگ تر منتقل کنید، زیرا ریشه های آن از کمی در هم تنیدگی لذت میبرند. یک گلدان سنگین کم عمق و وسیع بهترین است، زیرا وزن برگ ها لنگر می اندازد و گیاه شما ممکن است به راحتی از بین برود. همچنین، مطمئن شوید گلدان سوراخ های تخلیه زیادی دارد.

نور لازم برای گیاه سانسوریا مدادی

این گیاهان می توانند شرایط نوری کم را تحمل کنند، اما مقداری نور کامل خورشید را همراه با نور فیلتر شده روشن ترجیح می دهند. در فضای باز آنها آفتاب صبح را تحمل می کنند اما باید در برابر آفتاب مستقیم بعد از ظهر محافظت شوند. در داخل خانه آنها یک پنجره روشن رو به شمال را دوست دارند. نور زیاد می تواند باعث زرد شدن برگها در اطراف لبه ها شود و نور بسیار کم می تواند باعث رشد زیر برگ شود.

خاک مناسب برای سانسوریا مدادی

مانند اکثر ساکولنت ها، این گیاهان خاک شنی را ترجیح می دهند که زهکشی عالی داشته باشد و آب را در خود نگه ندارد. یک مخلوط خاک گلدان مخصوص برای ساکولنت ها ایده آل است.

آبدهی

سانسوریا مدادی می توانند در دوره های طولانی خشکسالی زنده بمانند. و مدت زیادی در خاک مرطوب یا آب ایستاده می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. بگذارید خاک بین دو آبیاری خشک شود، و سپس گیاه را به طور عمیق آبیاری کنید. آبیاری هر چند هفته یکبار به طور کلی کافی است. اگر گیاه خود را در گلدان پرورش می دهید، حتماً زیرگلدانی را از آب اضافی که از سوراخ های زهکشی می آید خالی کنید. در ماه های زمستان، کمی بیشتر آبیاری خود را کاهش دهید. آبیاری تقریباً هر ماه یکبار باید خوب باشد.

دما و رطوبت

این ساکولنت ها به طور طبیعی در آب و هوای گرم و خشک رشد می کنند و درجه حرارت سرد می تواند به آنها آسیب برساند یا آنها را از بین ببرد. اطمینان حاصل کنید که در دمای بالاتر از 10 درجه سانتی گراد باقی بمانند. که شامل محافظت از آنها در برابر باد های خنک، مانند تهویه مطبوع است. رطوبت معمولاً تا زمانی که خاک اشباع نشده باشد مسئله ای نیست.

کود مناسب برای سانسوریا مدادی

گیاهان سانسوریا مدادی می توانند در خاک بدون مواد معدنی غنی زندگی کنند و کود زیادی لازم ندارند. آنها را با کود مایع که ماهانه از بهار تا پاییز به نصف قدرت رقیق شده تغذیه کنید. در طول زمستان کوددهی لازم نیست.

انواع گیاه سانسوریا مدادی

فقط چند نوع گیاه سانسوریا مدادی در دسترس است، از جمله:

  • Sansevieria cylindrica ‘Spaghetti’: این رقم به ویژه برگ های نازک را نشان می دهد.
  • Sansevieria cylindrica ‘Skyline’: این رقم دارای برگهای بزرگ و قائم است.
  • Sansevieria cylindrica ‘Patula’: برگهای این گیاه بیش از اکثر انواع دیگر به سمت خارج رشد کرده و خم می شوند.

سمی بودن گیاه سانسوریا مدادی

مانند سایر اعضای تیره Sansevieria، تمام قسمتهای سانسوریا مدادی هنگام خوردن برای حیوانات خانگی و افراد سمی است. این واکنش معمولاً خفیف است، اما در حیوانات کوچک یا کودکانی که مقدار زیادی از گیاه را خورده اند می تواند علائم شدیدی ایجاد کند.

علائم مسمومیت

هم برای حیوانات خانگی و هم برای افراد، علائم مسمومیت معمولاً شامل مشکلات دستگاه گوارش، معمولاً حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. اگر به مسمومیت مشکوک هستید، برای دریافت دستورالعمل های درمانی در اسرع وقت با یک پزشک متخصص تماس بگیرید.

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

5 1 رای بدهید
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments