نگهداری سیکلامن ایرانی یا نگون سار

نگهداری سیکلامن ایرانی یا نگون سار

سیکلامن ایرانی یا نگون سار ایرانی (Cyclamen persicum) یک سرده کوچک اما متنوع از گیاهان است. بسیاری از گونه ها سرسخت هستند (Cyclamen coum)، به طور کلی در اکثر مناطق سیکلامن ایرانی یا نگون سار ایرانی اغلب دارای گلهای کوچک و با عطر شیرین (4 تا 8 سانتی متر) است که روی ساقه های طولانی رشد میکنند، به صورت راست بالای شاخ و برگ نگه داشته شده است. این گیاه چند ساله غده ای است که دارای برگ ها و گل هایی به شکل قلب در طیف های صورتی، قرمز، بنفش یا سفید است. حتی شاخ و برگ جذاب آن است، غالباً دارای طرح های نقره ای در قسمت های بالای برگ ها هستند. این گیاهان خانگی رنگارنگ به ویژه در فصل تعطیلات زمستان بسیار محبوب هستند که می توانید در مراکز فروش گل ببینید که در قفسه ها گل داده اند. سیکلامن می تواند هفته ها گلدار بماند و به مراقبت بسیار کمی احتیاج دارد.

دسترسی سریع

سیکلامن ایرانی یا نگون سار ایرانی (Cyclamen persicum) یک سرده کوچک اما متنوع از گیاهان است. بسیاری از گونه ها سرسخت هستند (Cyclamen coum)، به طور کلی در اکثر مناطق سیکلامن ایرانی یا نگون سار ایرانی اغلب دارای گلهای کوچک و با عطر شیرین (4 تا 8 سانتی متر) است که روی ساقه های بلند رشد میکنند و به صورت راست بالاتر از شاخ و برگ نگه داشته شده است. این گیاه چند ساله غده ای است که دارای برگ هایی به شکل قلب و و گل هایی در طیف های صورتی، قرمز، بنفش یا سفید است.

حتی شاخ و برگ آن جذاب هستند و غالباً دارای طرح های نقره ای در قسمت های بالای برگ ها هستند. این گیاهان خانگی رنگارنگ به ویژه در فصل تعطیلات زمستان بسیار محبوب هستند که می توانید در مراکز فروش گل ببینید که در قفسه ها خودنمایی می کنند. سیکلامن می تواند هفته ها گلدار بماند و به مراقبت بسیار کمی احتیاج دارد.

نام گیاه شناسی Cyclamen persicum
نام رایج سیکلامن ایرانی، نگون سار ایرانی
نوع گیاه چند ساله
اندازه گیاه 20 سانتی متر
نور لازم نور کامل خورشید در زمستان، نور نیمه کامل در تابستان
نوع خاک خاک غنی و زهکشی شده
pH خاک کمی اسیدی
زمان گلدهی پاییز و زمستان
رنگ گل صورتی، سفید و قرمز
زادگاه اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا

راهنمای نگهداری و پرورش سیکلامن ایرانی یا نگون سار ایرانی

سیکلامن معمولاً در گلدان های داخل خانه پرورش می یابد. آنها در تابستان میخوابند، اما با مراقبت مناسب، دوباره در پاییز شکوفا می شوند. زمان دقیق خوابیدن آن ها به شرایط رشد آنها بستگی دارد. اگر آنها گیاهان خانگی باشند و در گرما زیاد نگه داشته شود، سریعتر به خواب میروند. از طرف دیگر، برخی حتی به نظر نمی رسد کاملاً خوابیده باشند.

هنگامی که در مناطقی مانند آب و هوای مدیترانه ای بومی خود پرورش داده می شود، سیکلامن اواخر زمستان یا اوایل بهار شکوفا می شود. سیکلامن گلخانه ای معمولا در اواسط زمستان تا اواخر زمستان مجبور به شکوفه دادن می شوند، اما دوره شکوفه طبیعی آنها زودتر است.

نور لازم برای سیکلامن

هنگامی که سیکلامن در زمستان به طور فعال در حال رشد هستند، به آن نور روشن و غیرمستقیم بدهید. در تابستان، هنگامی که گیاه خوابیده است، بهتر است سیکلامن را در یک مکان خنک و تاریک با گردش هوا مناسب نگه دارید. همچنین می توانید در تابستان آن را به یک مکان سایه دار خارج از منزل منتقل کنید. فقط مطمئن شوید که آب زیادی دریافت نمی کند.

خاک مناسب برای سیکلامن

سیکلامن بهترین رشد را در مخلوط خاک گلدان مبتنی بر گیاخاک و به صورتی که قسمت بالای غده آن 1 سانت زیر خاک باشد، دارد.

آبدهی

هنگامی که برگ ها وجود دارند، گیاه بطور فعال در حال رشد است. هر وقت خاک حدود دو سانت زیر سطح خاک خشک شود، آب دهی کنید. از ریختن آب در برگ یا تاج گیاه که می تواند باعث پوسیدگی آن شود، خودداری کنید. سیکلامن را بیش از حد آبیاری نکنید.

دما و رطوبت

سیکلامن از گرمای شدید، سوز باد یا هوای خشک خوشش نمی آید. آنها بهترین کارها را در شرایط جوی انجام می دهند که محیط زادگاه خود را شبیه سازی کرده باشد، بین 4 درجه سانتی گراد در شب و 15 درجه در طول روز. رطوبت بالا به ویژه در زمستان بسیار مهم است. سیکلامن را روی یک سینی آب با یک لایه سنگریزه یا ماسه سنگ نگه دارید تا یک طبقه برای گلدان سیکلامن به وجود بیاید. اجازه ندهید کف گلدان سیکلامن در آب بنشیند وگرنه ریشه ها پوسیده میشوند.

اگر گیاه خود را برای تابستان به بیرون منتقل کرده اید ، قبل از سرد شدن هوا، آن را به داخل خانه برگردانید. یک قانون خوب برای آوردن آن به داخل این است که با باز شدن پنجره، درجه حرارت برای شما راحت باشد.

کود مناسب برای سیکلامن

گیاه سیکلامن خود را با کود کم نیتروژن مایع رقیق شده هر دو هفته در حالی که در برگ کامل قرار دارد تغذیه کنید. شما نیازی به کوددهی سیکلامن در حالی که خفته است ندارید .

تعویض خاک و گلدان

سیکلامن باید هر دو سال یک بار دوباره تعویض گلدان شود. می توانید در حالی که گیاه خواب است، در تابستان، با خاک تازه و گلدان کمی بزرگتر گیاه را جا به جا کنید.

    1. ظرف جدید ظرف را با خاک گلدان پر کنید.
    2. غده را از گلدان اصلی برداشته و از خاک قدیمی تمیز کنید، اما آن را نشویید. غده را در گلدان جدید قرار دهید تا قسمت بالای آن در حدود 5 سانت از لبه باشد. آن را با خاک گلدان بپوشانید.
    3. گلدان را برای بقیه تابستان در یک مکان خشک و سایه دار قرار دهید. در حدود ماه مهر شروع به آبیاری آن کنید، و باید ببینید که رشد جدیدی در حال ظهور است.

خواب

با شروع از بین رفتن گلها، به تدریج اجازه دهید گیاه دو تا سه ماه خشک شود. گیاه وارد مرحله خواب میشود و هرگونه آب اضافی باعث پوسیدگی غده می شود. اگر آن را در حین خوابیدن در فضای بیرون از خانه قرار داده اید، حتما گلدان را به پهلو بخوابانید تا باران درون آن نرود. کمی آب مضر نیست، اما خاک را مرطوب نگه ندارید.

انواع گیاه

بسیاری از هیبریدهای شگفت انگیز سیکلامن وجود دارند و از آنجا که آنها برای مدت طولانی در شکوفه می مانند، می توانید گیاه خود را در حالی که گلها باز هستند انتخاب کنید و دقیقاً بدانید چه چیزی خریده اید.

    • Sierra series: این گل ها بزرگتر (5 تا 7 سانت) به رنگ های سفید، صورتی، صورتی روشن، سرخ، بنفش یاسی و بنفش دارند.
    • Scentsation‘: این یک نوع گرده افشان باز با رایحه ای قوی است. گل های صورتی و قرمز می دهد.
    • ویکتوریا‘: این یک نوع گرده افشان است با گلهای سفید را با دهان و حاشیه های قرمز رنگ.

سمی بودن گیاه

هرچند که سرگرم کننده و دوست داشتنی است، سیکلمن می تواند برای حیوانات اهلی که دوست دارند گیاهان را بجوند، مشکل گوارشی ایجاد کند. آنها را از دسترس سگ ها و گربه ها دور نگه دارید.

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

0 0 رای ها
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments