کاکتوس ژمینو یا کاکتوس چانه – آموزش نگهداری و پرورش

کاکتوس ژمینو یا کاکتوس چانه – آموزش نگهداری و پرورش

کاکتوس چانه یا توپ یاقوت، همچنین به عنوان کاکتوس کلاه قرمزی معروف است، یک نمونه پیوند یافته است. کلاه رنگارنگ این کاکتوس از نژاد ژیموکلالیسیوم است که به جوانه های گل ا بدون مو و تیغ شاره دارد. در حالی که کاکتوس سبز پائین می تواند انواع مختلفی داشته باشد (معمولاً کاکتوس Hylocereus). کار اصلی کاکتوسهای تحتانی نمایش ژیمناکالیسیوم در ارتفاع مطلوب است.

دسترسی سریع

کاکتوس چاله یا کاکتوس ژمینو، همچنین به عنوان کاکتوس توپ یاقوت معروف است، یک نمونه پیوند یافته است. کلاه رنگارنگ این کاکتوس از نژاد ژیموکلالیسیوم است که به جوانه های گل ا بدون مو و تیغ شاره دارد. در حالی که کاکتوس سبز پائین می تواند انواع مختلفی داشته باشد (معمولاً کاکتوس Hylocereus). کار اصلی کاکتوسهای تحتانی نمایش ژیمناکالیسیوم در ارتفاع مطلوب است.

نام گیاه شناسی Gymnocalycium mihanovichii
نام رایج کاکتوس چانه، کاکتوس کلاه قرمز، کاکتوس توپ یاقوت
نوع گیاه گیاه خانگی، گیاه همیشگی
اندازه گیاه متفاوت، بستگی به ساقه پایینی دارد
نور لازم نور زیاد
نوع خاک مخلوط خاک کاکتوس غنی و زهکشی شده
pH خاک اسیدی تا خنثی
زمان گلدهی در تمام سال
رنگ گل قرمز، نارنجی، زرد
زادگاه آمریکا جنوبی

نحوه پرورش کاکتوس ژمینو

اگر می توانید کاکتوس ها و ساکولنت ها را با موفقیت پرورش دهید، به احتمال زیاد می توانید کاکتوس های چانه را بدون هیچ مشکل زیادی پرورش دهید. این گیاهان در باغ های کاکتوس بشقابی محبوب هستند.

کاکتوس چانه گیاهی آلبینو است، به این معنی که کلروفیل ندارد. بنابراین، به کاکتوس ریشه به عنوان منبع غذایی متکی است. این یک رابطه انگلی است. اگر بین الزامات کاکتوس پایینی و قلمه بالایی قطع اتصالی وجود داشته باشد، ممکن است یک یا هر دو گیاه از بین بروند.

مانند بسیاری از کاکتوس ها، آنها یک دوره خشکی بین آبدهی، حتی تا جایی که کمی پژمرده می شوند، را ترجیح می دهند. با این حال، وقتی آبدهی میکنید، باید عمیقاً آب بدهید. گیاه بطور چشمگیری باد خواهد کرد. ضروری است که کاکتوس در معرض رطوبت طولانی مدت و آب ساکن نباشد وگرنه ممکن است باعث پوسیدگی ریشه شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه، کاکتوس را در طول فصل رشد کودهی کنید.

نور لازم برای کاکتوس ژمینو

توپ های قرمز نسبت به بسیاری از کاکتوس ها نسبت به سایه ها تحمل بیشتری دارند و از تابش مستقیم نور خورشید بیزار هستند. در مقابل، کاکتوس های سبز موجود در پایین اغلب عاشق نور هستند. به دنبال یک منطقه روشن باشید، اما نه آنقدر روشن که رنگ قسمت بالای آن شروع به رفتن کند.

خاک مناسب برای کاکتوس ژمینو

خاک کاکتوس غنی و با زهکشی بالا با pH پایین ایده آل است. اطمینان حاصل کنید که نیازهای خاک کاکتوس میزبان در پایین را برآورده کرده اید.

آبدهی کاکتوس ژمینو

اجازه دهید خاک تقریباً بین آبدهی ها خشک شود، اما سپس آن را کاملاً  آب دهید. کاکتوس نباید بیش از یک روز در خاک باتلاقی باشد. زهکشی خوب ضروری است. در طول ماه های تابستان، گیاه ممکن است نیاز به آبیاری مکرر داشته باشد. گیاهان داخل گلدان های کوچک فقط نیاز به آبیاری هفتگی دارند. آبدهی در ماه های زمستان غیر ضروری است، اما گاهی اوقات غبار پاشی کنید.

دما و رطوبت مناسب برای کاکتوس ژمینو

اگر توپ یاقوت بالای گیاه به ساقی ای پیوند زده شود که دماهای پایین زندگی میکند، توپ سرخ بالای گیاه خواهد مرد. ریشه احتمالاً زنده خواهد ماند.

کود مناسب برای کاکتوس ژمینو

نیازی نیست که بطور مرتب گیاه کاکتوس چانه خود را کودهی کنید، اما باید آن را هر ماه در فصل رشد آن (اردیبهشت تا شهریور) با کود کاکتوس کودهی کنید. تغذیه را در دوره زمستان قطع کنید.

تعویض خاک و گلدان

در صورت لزوم، ترجیحاً در طول فصل گرم، تعویض گلدان را انجام بدهید. برای تعویض گلدان کاکتوس، اطمینان حاصل کنید که خاک قبل از تغییر مکان خشک است و سپس گلدان را به آرامی جدا کنید. خاک قدیمی را از ریشه ها بکنید و مطمئن شوید که هرگونه ریشه پوسیده یا مرده در این فرآیند حذف شود. هرگونه بریدگی را با یک قارچ کش درمان کنید. گیاه را در گلدان جدید خود قرار دهید و خاک جدید را در گلدان بریزید و ریشه ها را هنگام کاشت از هم باز کنید. گیاه را به مدت یک هفته خشک نگه دارید تا خطر پوسیدگی ریشه کاهش یابد و سپس به آرامی آبدهی را شروع کنید.

تکثیر کاکتوس ژمینو

با توجه به اینکه این کاکتوس ها پیوندی هستند، برای تکثیر مناسب نیستند. اگر شما علاقه مند به یادگیری چگونگی پیوند کاکتوس خود هستید، کار دشواری نیست و بسیاری از گونه ها با موفقیت قابل پیوند هستند. برای پیوند کاکتوس چانه، از یک چاقوی تیز استریل شده با الکل استفاده کنید، قسمت بالای نهال کاکتوس استوانه ای را برش دهید و قلمه را از ساقه ریشه دار قدیمی جدا کنید. دایره ای از بافت عروقی را در مرکز ساقه پیوند و ریشه تازه مشاهده خواهید کرد. گیاهان را به هم فشار دهید تا دایره ها حداقل تا حدودی تراز شوند. با نوار پلاستیکی روی قلمه بالایی و قسمت پایین گلدان که ریشه آن در حال رشد است ببندید و آنها را به هم بچسبانید تا بافت ها به هم رشد کنند.

در بعضی از گیاهان مسن تر، ژیموکالیسیوم موجود در قسمت بالا فرزندانی مانند ماهواره اطراف گیاه بزرگتر به بیرون میفرستد. شما می توانید این فرزندان را جدا کرده و به صورت جداگانه به عنوان ژیموکالیسیوم جداگانه گلدان ها را بکارید، اما هنوز هم به کاکتوس های سبز برای پشتیبانی احتیاج دارد که کلروفیل آن را تأمین کند، در صورت نداشتن آن، از بین می رود.

انواع گیاه کاکتوس ژمینو

انواع مختلفی از کاکتوس ژیموکلالیسیوم وجود دارد. گیاهان پیرتر بعضی اوقات در طول تابستان با گلهای صورتی گل میدهند، و بسیاری از افراد توپ رنگی را در بالای گیاه با گل اشتباه می گیرند، در صورتی که آن خود گیاه است.

آلبوم تصاویر

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

0 0 رای ها
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments