گیاه آرالیا ژاپنی

گیاه آرالیا ژاپنی

آرالیای ژاپنی یک گیاه خانگی محبوب بومی جزایر جنوبی ژاپن، کره و تایوان است، جایی که در شرایط نیمه گرمسیری رشد می کند. یک گیاه مقاوم و ایستاده، آرالیای ژاپنی می تواند در فضای باز تا 4.8 متر قد و در داخل خانه حدود 1.8 متر قد بکشد و با سرعت 20-30 سانتی متر در سال رشد کند. برگهای باطراوت و سبز تیره و سهولت مراقبت از آن باعث می شود که یک گونه بسیار محبوب برای مجموعه داران گیاهان خانگی باشد باشد، اما در عین حال این گیاه یک جز اصلی باغ های گرمسیری و باغ های گیاه شناسی هست.

آرالیای ژاپنی یک گیاه خانگی محبوب بومی جزایر جنوبی ژاپن، کره و تایوان است، جایی که در شرایط نیمه گرمسیری رشد می کند. یک گیاه مقاوم و ایستاده، آرالیای ژاپنی می تواند در فضای باز تا 4.8 متر قد و در داخل خانه حدود 1.8 متر قد بکشد و با سرعت 20-30 سانتی متر در سال رشد کند. برگهای باطراوت و سبز تیره و سهولت مراقبت از آن باعث می شود که یک گونه بسیار محبوب برای مجموعه داران گیاهان خانگی باشد باشد، اما در عین حال این گیاه یک جز اصلی باغ های گرمسیری و باغ های گیاه شناسی هست.

نام گیاه شناسی Fatsia japonica
نام رایج گیاه آرالیا
نوع گیاه درختچه
اندازه گیاه 120 تا 150 سانتی متر قد و 90 تا 120 سانتی متر عرض
نور لازم سایه جزیی، سایه کامل
نوع خاک خاک مرطوب ولی با زهکشی بالا
pH خاک خنثی
زمان گلدهی پاییز
رنگ گل سفید
زادگاه آسیا

راهنمای پرورش و نگهداری گیاه آرالیا

آرالیای ژاپنی دارای برگهای بزرگ و چرمی است که می تواند به عرض 30 سانتی متر برسد. در شرایط مناسب، نمونه های بالغ هر پاییز گروه هایی از گلهای سفید کوچک و پس از آن توت های سیاه براق تولید می کنند. به طور کلی، مراقبت از آرالیای ژاپنی نسبتاً آسان است و به دلیل سرسختی از گیاهان آپارتمانی محبوب هستند.

نور لازم برای گیاه آرالیا

آرالیای ژاپنی زمانی رشد می کند که در سایه ای جزئی یا کامل قرار داشته باشد. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم و آفتاب می تواند برگهای گیاه را سفید کند، بنابراین فقط آن را در زیر نور متخلخل صبحگاهی قرار دهید، و هرگز در برابر اشعه خورشید بعد از ظهر قرار دهید.

خاک مناسب برای آرالیا

گیاه دلپذیر آرالیای ژاپن وقتی صحبت از خاک می شود زیاد سختگیر نیست. خاک مرطوب اما خوب زهکشی شده (خاک رس ، شن و لوم) که خنثی تا کمی اسیدی است را ترجیح می دهد.

آبدهی

رطوبت منظم برای آرالیای ژاپنی در طول فصل رشد (بهار و تابستان) ضروری است. به طور منظم آبیاری کنید تا خاک هرگز خشک نشود، خاک را کاملا آبدهی کنید تا زمانی که آب از سوراخ های زهکشی ظرف خارج شود. در ماه های پاییز و زمستان آبیاری خود را کمی کاهش دهید تا گیاه بتواند استراحت کند.

دما و رطوبت

گیاه آرالیای ژاپنی دمای خنک را ترجیح می دهد و بهترین رشد را در اتاق هایی که 15-20 درجه معتدل نگه داشته می شوند انجام می دهد. به هیچ وجه  رطوبت اضافی برای رشد در خانه شما  ضروری نیست بلکه باید از سوز های شدید یا سرد دور باشد.

کود مناسب برای آرالیا

برای اینکه مواد مغذی بیشتری به گیاه خود بدهید، به طور منظم و در تمام طول فصل رشد با کود مایع ضعیف به آن غذا دهید. کوددهی را به هر ماه یکبار در پاییز و زمستان کاهش دهید.

تعویض خاک و گلدان

از آنجا که آرالیای ژاپنی می تواند بسیار بزرگ شود، توجه به گلدان مهم است. هنگامی که گیاه نشانه هایی از رشد بیش از گلدان خود را نشان داد (مانند ریشه هایی که از سوراخ های زهکشی گلدان خارج می شوند)، یا حداقل سالی یک بار، آرالیای ژاپنی خود را در گلدان بزرگتری بکارید.

تکثیر

این واریته را می توان از طریق بذر و قلمه ساقه تکثیر کرد. بعید به نظر می رسد گیاه شما در فضای داخلی گل بدهد، بنابراین بهتر است روش قلمه نوک ساقه را انتخاب کنید.

برای تکثیر، برداشتن یک ساقه از یک گیاه بالغ در اوایل فصل رشد و استفاده از هورمون ریشه زایی برای موفقیت بیشتر بهترین راه است. قلمه خود را در گلدان پر از خاک مرطوب قرار داده و گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. قلمه ها را در یک مکان گرم و مرطوب نگه دارید تا رشد جدید ظاهر شود. باید طی یک تا دو ماه ریشه بزند.

انواع گیاه آرالیا

انواع مختلفی از آرالیای ژاپنی وجود دارد که از محبوبیت گیاهان آپارتمانی برخوردار هستند. آنها عبارتند از:

  • Anneise: این گونه با رنگ های پر جنب و جوش مشخص می شود و دارای برگهای زمردی تیره با زرد آفتابی است.
  • Moseri: به جای گلهای سفید ریز، رقم Moseri دارای شکوفه های بزرگ و همچنین توت های سیاه بزرگ است. همچنین در ماه های زمستان گلدهی میکند و از مهر تا دی گل های خود را نشان می دهد.
  • Spiders Web: این واریته نام خود را از لکه ها و رگه های منحصر به فرد تور مانند گرفته که روی برگ های آن وجود دارد.

آفات و بیماری های گیاه آرالیا

مانند بسیاری از گیاهان، آرالیای ژاپنی نیز در معرض انواع شته ها است که به “شپش گیاهی” نیز معروف هستند. این آفات بسیار رایج از برگهای گیاه تغذیه می کنند (به طور معمول برگ های جدید) و می توانند توانایی رشد و نمو آن را کند کند یا مانع رشد شوند. كنترل آنها درصورتيكه به زودي گرفتار شوند نسبتاً آسان است و مي توان آنها را با استفاده از اسپري آب صابون از بين برد. نکته قابل توجه تر آرالیای ژاپن در مورد شپشک آردی است که به آن شپشک آرد آلود نیز می گویند. با لکه هایی در قسمت زیرین برگها که به صورت لکه های کوچک پنبه یا پودر به نظر می رسند، میتوان این آفت را پیدا کرد، شپشک آردی مایعات را از ساقه و برگ آرالیای ژاپنی مکیده و مواد مغذی ضروری برای رشد را از آن می گیرد. علاوه بر این، آنها ماده ای شیره مانند چسبناک را به داخل شاخ و برگ دفع می کنند، که می تواند گیاه را بیشتر در معرض کپک قرار دهد. برای از بین بردن گیاه خود از شپشک های آردی، شاخ و برگ گیاهان را با پنبه ای که کمی با الکل آغشته شده اند، تمیز کنید.

آلبوم تصاویر

توسط |تاریخ انتشار: 1400/01/09|0 نظر on گیاه آرالیا ژاپنی|

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

0 0 رای ها
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
View all comments