گیاه نخل لیدی پالم

گیاه نخل لیدی پالم

نخل راپیس یا لیدی پالم (Rhapis excelsa) گونه ای کوچک از نخل است که در توده های متراکم ساقه های سبز و باریک قائم رشد می کند. روی ساقه ها تارهای سبز و براق به شکل پنکه قرار دارد که هر کدام بین پنج تا هشت قطعه باریک و نیزه شکل دارند. از آنجا که این نخل نسبت به شرایط کم نور بسیار تحمل می کند، برای پرورش در فضای داخلی به عنوان یک گیاه خانگی محبوب است. بهتر است در آغاز فصل رشد در بهار کاشته شود، گرچه گیاهان خانگی به طور کلی می توانند در طول سال کاشته شوند. این نخل از سرعت رشد نسبتاً آهسته ای برخوردار است و سالانه کمتر از 30 سانتی متر قد می کشد.

دسترسی سریع

نخل راپیس یا لیدی پالم (Rhapis excelsa) گونه ای کوچک از نخل است که در توده های متراکم ساقه های سبز و باریک قائم رشد می کند. روی ساقه ها تارهای سبز و براق به شکل پنکه قرار دارد که هر کدام بین پنج تا هشت قطعه باریک و نیزه شکل دارند. از آنجا که این نخل نسبت به شرایط کم نور بسیار تحمل می کند، برای پرورش در فضای داخلی به عنوان یک گیاه خانگی محبوب است. بهتر است در آغاز فصل رشد در بهار کاشته شود، گرچه گیاهان خانگی به طور کلی می توانند در طول سال کاشته شوند. این نخل از سرعت رشد نسبتاً آهسته ای برخوردار است و سالانه کمتر از 30 سانتی متر قد می کشد.

نام گیاه شناسی Rhapis excelsa
نام رایج نخل راپیس، نخل لیدی
نوع گیاه بوته ای
اندازه گیاه بین 1.8 تا 4.5 متر قد و عرض در طبیعت، تا 180 سانتی متر قد در داخل خانه
نور لازم سایه جزئی
نوع خاک خاک لومی و با زهکشی بالا
pH خاک اسیدی تا خنثی
زمان گلدهی بهار
رنگ گل زرد
زادگاه چین

راهنمای پرورش و نگهداری گیاه لیدی پالم

به عنوان گیاهان خانگی، لیدی پالم ها به راحتی در گوشه ای از اتاق نزدیک یک پنجره روشن قرار می گیرند. مراقبت از آنها بیش از حد پیچیده نیست، اگرچه شما باید یک برنامه منظم آبیاری و تغذیه ایجاد کنید. برنامه ریزی کنید تا در ماههای گرم سال آبیاری و تغذیه بیشتری داشته باشید و سپس در ماههای خنک کننده کمی کاهش دهید. به غیر از این، نخل شما باید در دمای داخل خانه که در آن راحت هستید نیز رشد کند.

این نخل ها به هرس زیاد احتیاج ندارند. از برداشتن برگهایی که فقط کمی قهوه ای شدند (منظره ای کاملاً معمول در لیدی پالم به دلیل آب یا نور ناکافی) خودداری کنید، زیرا گیاه هنوز هم می تواند از مواد مغذی آن برگها استفاده کند. با این حال، اگر یک لکه کامل تغییر رنگ داده یا مرده باشد، می توانید آن را هرس کنید. این گیاهان به طور کلی هیچ گونه مشکل جدی آفت یا بیماری ندارند. اما مراقب کنه های پوسته ای و عنکبوتی باشید که می تواند بسیاری از گیاهان خانگی را تحت تأثیر قرار دهد. علائم آلودگی شامل پژمردگی یا زردی برگها، ماده ای چسبناک یا تارعنکبوتی روی برگ ها و نقاط ریز روشن یا تاریک در طول گیاه است. نخل خود را در اسرع وقت با استفاده از یک حشره کش مناسب درمان کنید.

نور لازم برای گیاه لیدی پالم

نقطه ای که نور مستقیم خورشید داشته باشد برای این نخل ها ایده آل نیست. آفتاب فیلتر نشده می تواند باعث سوختگی برگ شود. هنگامی که لیدی پالم ها در فضای باز رشد می کنند، نور متخلخل را دوست دارند و حتی می توانند تا حدی سایه را تحمل کنند. نخل های داخلی باید در جایی قرار بگیرند که بتوانند نور غیرمستقیم زیادی را در نزدیکی پنجره دریافت کنند.

خاک مناسب برای لیدی پالم

یک خاک لومی که دارای زهکشی برای نخل های خانگی بهترین خاک است. وقتی در گلدان نگهداری می شوند، مخلوط گلدان مخصوص نخل بهترین گزینه است. مخلوط خاک گلدان بنفشه آفریقایی نیز مناسب است.

آبدهی

لیدی پالم ها نیاز متوسط به آب دارند و پس از جایگیر شدن در جای خود تا حدی خشکی را تحمل می کنند. در بهار و تابستان، هنگامی که بیشتر رشد فعال نخل در حال انجام است، هر زمان که سطح بالای خاک خشک شد، آبیاری کنید. در پاییز و زمستان، آبیاری را هر زمان که 5 سانتی متر بالای خاک خشک شد، آبدهی کنید.

دما و رطوبت

علاوه بر اندازه کوچک و نیاز به نور، یکی دیگر از عواملی که لیدی پالم ها را برای رشد در خانه ایده آل می کند این است که آنها در دمای معمولی اتاق بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد رشد می کنند. در ماه های سردتر، اطمینان حاصل کنید که نخل شما در دمای بالاتر از 10 درجه باقی می ماند، زیرا هر دمایی سردتر از این دما می تواند به گیاه آسیب برساند. از گیاه خود در برابر سوز سرد و همچنین از هوای گرم (مانند هوا از دریچه گرم کننده) که می تواند آن را خشک کند، محافظت کنید.

این نخل سطح رطوبت 50٪ یا بالاتر را ترجیح می دهد. نوک برگهای قهوه ای می تواند نشانه کم بودن رطوبت گیاه باشد. برای افزایش رطوبت، می توانید نخل خود را به طور مرتب با آب یک بطری اسپری مه پاشی کنید. یا گلدان آن را روی سینی سنگریزه های پر از آب قرار دهید، مطمئن شوید که گلدان مستقیماً در آب قرار نگیرد زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.

کود مناسب برای لیدی پالم

لیدی پالم ها فقط در فصل رشد به کود نیاز دارند. از حدود فروردین تا شهریور، نخل خود را ماهانه با کود مایع گیاهان آپارتمانی رقیق شده تا نصف غلظت تغذیه کنید.

تعویض خاک و گلدان

لیدی پالم بدش نمیاید کمی در گلدان خود فشرده باشد. در ابتدا گلدانی را انتخاب کنید که کمی بزرگتر از اندازه گلوله ریشه باشد. اطمینان حاصل کنید که سوراخ های تخلیه کافی دارد.

برنامه ریزی کنید که نخل خود را هر سال در بهار در یک ظرف کمی بزرگتر قرار دهید. برای این کار، ریشه ها را به آرامی از داخل گلدان بلند کنید، با ایجاد کمترین مزاحمت ممکن و حفظ گلوله ریشه سالم. سپس ، نخل را در ظرف جدید خود قرار دهید و اطراف آن را با مخلوط گلدان تازه پر کنید. خاک را در پای گیاه محکم کنید و به خوبی آبیاری کنید.

انواع گیاه لیدی پالم

انواع مختلفی از گیاه لیدی پالم وجود دارد، از جمله:

  • لیدی پالم ‘Koban’: این گونه دارای بخش های برگ گسترده ای است و تمایل به گسترش به سمت خارج دارد.
  • لیدی پالم ‘Daruma’: این گونه دارای برگهای باریک و عادت رشد قائم است.
  • لیدی پالم ‘Tenzan’: برگهای این گونه که سریع رشد می کند کمی حلقه است.
  • لیدی پالم ‘Kodaruma’: این یک نوع کوچک است که سرعت رشد آن به ویژه کند است.
  • لیدی پالم ‘Zuikonishiki’: این رقم دارای برگهای راه راه سبز و سفید است.

آلبوم تصاویر

توسط |تاریخ انتشار: 1399/12/18|2 نظر on گیاه نخل لیدی پالم|

این مقاله را با دوستات به اشتراک بزار!

3.5 2 رای ها
نمره مقاله
اشتراک
خبردهی از
guest
2 نظر
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
صالح حاجی زاده

سلام خسته نباشید
اگر گیاه لیدی پالم رو بخاطر کمتر کردن ارتفاع ش سر زنی کنیم باز هم شبیه گیاهان دیگر چند سر شده و به رشد خود(ارتفاع) میکند

کیارا

سلام ،لیدی پالم از انواع نخل هاست ،سرش رو بزنی کلا از بین میره